گیلن باره و واکسیناسیون کووید-19: یک مطالعه مروری نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

گزارش‌هایی مبنی بر بروز سندرم گیلن‌باره به دنبال واکسیناسیون کووید-19 وجود داشته و لزوم توجه به اطمینان از ایمن بودن واکسیناسیون کووید-19 را می‌طلبد. لذا هدف از انجام این مرور نظام‌مند، بررسی ارتباط بین واکسیناسیون کووید-19 و بروز سندرم گیلن‌باره (GBS) در صورت وجود و تعیین نوع واکسن است.

روش کار

در تیرماه 1400 پایگاه‌های داده‌ مدلاین (از طریق PubMed)، اسکوپوس، کوکران و ISI جست و جو گردید تا مقالات منتشر شده و نشده در این باره مشخص شوند. در طرح اجزای چهارگانه سوال بالینی مطرح‌شده (PICO)، جمعیت (Population) مورد بررسی «تمام افرادی که تحت واکسیناسیون کووید-19 قرار گرفته‌اند» تعیین شد، مداخله (Intervention) «دریافت انواع واکسن‌های کووید-19» و نتیجه‌ بالینی مورد نظر (Outcome)، «بروز سندرم گیلن‌باره به دنبال دریافت واکسن» در نظر گرفته‌شد. در این مرور نظام‌مند، مقالات توصیفی از نوع گزارش مورد یا موارد وارد مطالعه گردید. ابزار موسسه‌ Joanna Briggs جهت ارزیابی نقادانه‌ مقالات وارد شده به مطالعه به کار گرفته‌شد.

یافته‌ها

در مجموع 12 گزارش یا سری مورد شامل 21 بیمار وارد مطالعه شد. بیش از نیمی از بیماران مرد بودند و میانگین سنی بیماران مرد کمتر از زنان بود. از نظر نوع واکسن، رایج‌ترین نوع واکسن تزریقی Oxford/AstraZeneca بود و همه موارد به جز یک بیمار تنها یک دوز از واکسن را دریافت کرده بودند. با توجه به فاصله زمانی بین دریافت واکسن و شروع علایم GBS، کمترین میانگین فاصله زمانی مربوط به واکسن بی‌نام مبتنی بر وکتور و بیشترین مربوط به Oxford/AstraZeneca بود.

نتیجه‌گیری

در این مرور نظام‌مند مطالعات گزارش مورد، وجود رابطه‌ای علیتی بین تجویز واکسن کووید-19 و بروز سندرم گیلن‌باره تایید یا رد نمی‌گردد. کشف چنان ارتباطی مستلزم مطالعات مورد شاهدی گسترده‌ای است.

پیامدهای‌عملی

بیشترین موارد بروز سندرم گیلن‌باره به دنبال تزریق واکسن تولید مشترک آکسفورد/آسترازنکا بوده‌است و اکثریت بیماران تنها یک دوز واکسن دریافت کرده‌بودند. ضعف پیش‌رونده‌ دوطرفه‌ اندام تحتانی، پارستزی و بی‌حسی اندام‌ها، درد منتشر بدن و کمر درد شایع‌ترین علایم گیلن باره در بیماران بودند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
166 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2466800 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!