تاثیر تمرین هوازی، ازون و سلول های بنیادی مزانشیمی بر تغییرات آستانه درد در موش های صحرایی مبتلا به استئوآرتریت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

استرس حاد و مزمن ناشی از بی حرکتی به ویژه بی تحرکی ناشی از استیوآرتریت می تواند آستانه درد و رفتارهای دردی را متاثر کند؛ بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثر تمرین هوازی، ازون و  MSCsبر تغییرات آستانه درد در رت های استیوآرتریتی انجام گرفت.  

مواد و روش ها

 تعداد 45 سر رت نر بالغ 8-6 هفته ای ویستار، با میانگین وزنی 250-230 گرم به دو گروه استیوآرتریت (40=n) و کنترل سالم (5=n) تقسیم شدند. استیوآرتریت از طریق جراحی در رت ها القا شد و سپس در 8 گروه پنج تایی شامل کنترل بیمار، MSCs، تمرین هوازی، ازون، تمرین هوازی + ازون، تمرین هوازی + MSCs، ازون + MSCs و تمرین هوازی + ازون +  MSCsقرار گرفتند. تمرین هوازی به مدت هشت هفته و با سرعت 16متر بر دقیقه انجام شد. MSCs به میزان 106 سلول بر کیلوگرم به زانوی رت ها تزریق گردید؛ همچنین تزریق ازون در 3 تکرار و قبل از شروع تمرین با غلظت 20 میکروگرم بر میلی لیتر صورت گرفت. آستانه درد توسط آزمون صفحه داغ اندازه گیری و سطح معنی داری 0/05 در نظر گرفته شد.

نتایج

آستانه درد در گروه بیمار استیوآرتریتی در مقایسه با گروه سالم کاهش معنی داری داشت (0/001=P). آستانه درد در گروه های سلول درمانی (0/003=P)، ازون درمانی و تمرین هوازی (0/0001=P) افزایش معنی دار یافت. درحالی که اوج این افزایش در تمرین هوازی + MSCs دیده شد (0/02 =P).

نتیجه گیری

 القای استیوآرتریت به کاهش آستانه درد منجر می گردد. هرچند تمرین هوازی، ازون و MSCs با افزایش آستانه درد نقش مهمی در کنترل درد حاد ناشی از استیوآرتریت دارند، اما حداکثر اثر بی دردی در تعامل تمرین هوازی + MSCs می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!