بررسی وضعیت تحصیلی و برخی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل در دانشگاه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با شناخت به موقع و آگاهی از نواقص و عوامل مرتبط با وضعیت تحصیلی می توان به ارایه راهکارها جهت پیشگیری از افت تحصیلی دانشجویان پرداخت. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین وضعیت تحصیلی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد انجام شد.

روش ها

این مطالعه توصیفی-تحلیلی طی سال های 1395- 1398 انجام شد. جامعه ی پژوهش شامل دانشجویان دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گناباد که حداقل یک ترم تحصیلی را در دانشگاه گذرانده بودند به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش: اطلاعات دموگرافیک و سنجش وضعیت تحصیلی (فام و تیلور) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و از آزمون های ضریب همبستگی اسپیرمن براون،  t  مستقل و آنالیر واریانس یک طرفه و از طریق نرم افزار آماری SPSS  انجام شد. 

یافته ها

از 330 نفر دانشجویان مورد مطالعه (43/6 درصد) مرد و (56/4 درصد) زن بودند. یافته های مطالعه نشان داد که 45/8 درصد از دانشجویان وضعیت تحصیلی مطلوب و 53/6 درصد متوسط و 0/6 درصد نامطلوب دارند. همچنین بین متغیر پیشرفت تحصیلی با تاهل (0/006= p) و رشته تحصیلی (0/001>p) ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد. نتایج نشان داد که بین شغل پدر و پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی داری وجود دارد (0/008=p). همچنین نتایج بیانگر آن بود بین معدل کل و وضعیت اقتصادی دانشجویان ارتباط آماری معنی داری وجود دارد(0/026=p). به عبارت دیگر، نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویانی که وضعیت اقتصادی متوسط دارند و نمره معدل کل طبقه ای که وضعیت اقتصادی نامطلوب داشتند، پایین تر بود.  

نتیجه گیری

با توجه به یافته های مطالعه حاضر اکثریت دانشجویان وضعیت تحصیلی متوسط داشتند و عوامل مرتبط با آن شامل وضعیت تاهل، رشته تحصیلی و شغل والدین بود. جهت ارتقاء پیشرفت تحصیلی و جلوگیری از افت دانشجویان می توان از برنامه هایی نظیر مشاوره های دانشجویی، شناسایی دانشجویان در معرض خطر و کمک به آن ها، توانمندسازی اساتید در جهت نحوه مساعدت به دانشجویان و ارتقای انگیزه تحصیلی آنان، ارایه کارگاه های آموزشی، برنامه ریزی درسی توصیه نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470165 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!