مقایسه تاثیر دوز پائین ایزوترتینوئین و دوز پائین فلوتامید در تجویز توام با اریتروما یسین خوراکی در درمان آکنه شدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آکنه التهاب مزمن واحدهای پیلوسباسه است و در نوع شدید پاسخ های درمانی متفاوتی را در مقابل رژیم‫های خوراکی آنتی بیوتیکی نشان می دهد. هدف این مطالعه مقایسه تاثیرات توام اریترومایسین و دوز پایین ایزوترتینویین خوراکی با اریترومایسین و دوز پایین فلوتامید در خانم های مبتلا به آکنه نوع شدید است.

روش کار

در یک مطالعه کارآزمایی بالینی کنترل دار تصادفی شده تعداد 80 خانم مبتلا به آکنه نوع شدید وارد مطالعه شدند و به مدت دو ماه تحت درمان قرار گرفتند. گروه اول روزانه 800 میلی گرم اریترومایسین خوراکی و 20 میلی گرم ایزوترتینویین خوراکی دو روز در میان و گروه دوم روزانه 800 میلی گرم اریترومایسین و فلوتامید خوراکی روزانه  میلی گرم دریافت کردند. ارزیابی پاسخ به درمان به صورت شمارش تعداد ضایعات و محاسبه اندیکس شدت آکنه انجام شد. داده های مطالعه با استفاده از نرم افزار آماری تحلیل گردید.

یافته ها

در مطالعه حاضر تعداد 40 بیمار در هر گروه وارد مطالعه شدند. در نهایت 61 نفر مطالعه را به اتمام رساندند. میانگین اندیکس شدت آکنه در شروع درمان در گروه فلوتامید 15±195/9  بود و در انتهای درمان به5/8 ±52/8 کاهش یافت. میانگین اندیکس شدت آکنه در شروع درمان در گروه ایزوترتینویین 19/7 ± 247/8بوده و در انتهای درمان به 12/5±76/3 کاهش یافت. اختلاف کاهش در دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (p=0/15).

نتیجه گیری

درمان توام آنتی بیوتیک هم با دوز پایین ایزوتره تینویین و هم با دوز پایین فلوتامید در درمان آکنه نوع شدید بسیار موثر بود و می تواند درمان مناسبی در آکنه های نوع شدید باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
286 تا 294
لینک کوتاه:
magiran.com/p2470631 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!