شناسایی و رتبه بندی ابعاد و مولفه های اثرگذار بر کیفیت حسابرسی بر پایه معنویت و جو اخلاقی در محیط کار به روش دلفی و تکنیک آنتروپی شانون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
درجه اتکاء کاربران صورت های مالی درخصوص حسابرسی، به کیفیت حسابرسی انجام شده بستگی دارد. باوجود اهمیتی که کیفیت حسابرسی برای ثبات بازارهای مالی و سرمایه دارد، هنوز هم بخش زیادی از نوع تحقیقاتی که این موضوع را بررسی می کنند، درباره تعریف اجزاء و معیارهای اندازه گیری کیفیت حسابرسی بحث دارند زیرا کیفیت حسابرسی چندوجهی است و عوامل متعددی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر آن اثر دارند. عوامل مربوط به محیط کار از جمله معنویت و جو اخلاقی می تواند در این زمینه نقش داشته باشد.در این مقاله که بخشی از یک پژوهش است. تدوین، تدقیق و پالایش مولفه ها و شاخص های اثرگذار در این زمینه مدنظر می باشد. بنابراین هدف این پژوهش شناسایی مولفه ها وشاخص های موثر بر کیفیت حسابرسی بر پایه معنویت و جو اخلاقی در محیط کار و نیز رتبه بندی مولفه های آن است.به منظور انجام این پژوهش که در سال 1399 انجام شده است ،از طریق روش دلفی، به جمع آوری نظریه های حلقه 15 نفره از متخصصان و اساتید در دو مرحله به صورت مصاحبه و پرسشنامه پرداخته شد. داده های حاصل در مرحله نهایی به کمک تکنیک آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد مهمترین بعد تاثیرگذار بر ارتقاء کیفیت حسابرسی بعد رهبری، با مولفه های رهبری معنوی و سبک رهبری است و پس از آن به ترتیب ابعاد سازمانی، روان شناختی و فردی قرار دارند. در نهایت 4 بعد، 12 مولفه و 52 شاخص شناسایی گردید که وزن ابعاد و ترتیب اهمیت آن نشان داده شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471504 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!