بررسی تاثیر فوری تمرینات گرم کردن صدا بر صدای معلمان ابتدایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

معلمان گروه بزرگی از کاربران حرفه ای صدا هستند که در معرض مشکلات صوتی فراوانی قرار دارند. تمرینات گرم کردن صدا می تواند قبل از شروع تدریس موجب آمادگی عضلات درگیر در آواسازی و باعث کاهش آسیب های صوتی در معلمان شود. با این حال مطالعات محدودی به بررسی تمرینات گرم کردن صدا در معلمان پرداخته اند. بنابراین، هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر فوری تمرین های گم کردن صدا بر ویژگی های ادراکی و آکوستیکی صدای معلمان بود.

مواد و روش ها

این مطالعه از نوع درون گروهی با اندازه گیری های قبل و بعد بود. 20 معلم 18-45 ساله با حداقل 5 سال سابقه تدریس در این مطالعه شرکت داشتند و تمرین های گرم کردن صدا را به مدت 30-45 دقیقه دریافت کردند. تمرینات شامل کشش عضلات استرنوکلایدوماستویید، تراپزیوس و مایلوهایویید، تکنیک دهان باز و خمیازه، گلوتال فرای، لرزش زبان، تمرینات تشدید و اجرای صداهای صعودی و نزولی بود. ارزیابی های پیامد شامل ارزیابی ادراکی- شنیداری با استفاده از نیمرخ اتشا و بررسی پارامترهای آکوستیکی فرکانس پایه، جیتر، شیمر و نسبت هارمونیک به نویز بود.

یافته ها

بعد از گرم کردن صدا، بهبودی معنی دار در پارامترهای آکوستیکی شامل کاهش جیتر و شیمر و افزایش نسبت هارمونیک به نویز حین کشیدن واکه /ɑ/ مشاهده شد (05/0<P) و هم چنین تغییر معنی داری در فرکانس پایه صدای معلمان ایجاد نشد (05/0>P). گرم کردن صدا موجب بهبودی و کاهش معنی دار آماری در شدت کلی اختلال صدا حین تکالیف کشیدن  واکه و گفتار پیوسته شد (05/0<P).

نتیجه گیری

مطالعه حاضر می تواند شواهد اولیه ای از تاثیر فوری و مثبت تمرین های گرم کردن صدا بر صدای معلمان را فراهم نماید. البته با توجه به نبود گروه کنترل در این مطالعه نتایج مثبت گرم کردن صدا باید با احتیاط بیش تری به کار گرفته شود و انجام مطالعات قوی تر همراه با گروه کنترل در آینده پیشنهاد می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
477 تا 483
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!