الگوی تحلیل شخصیت جنایی مجرمان در کشف جرائم خشن

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

با توجه به تاثیر ویژگی های شخصیتی در گرایش به ارتکاب جرایم خشن، یکی از راهبردهای موثر در مقابله با مجرمان و کشف جرایم خشن، شناخت و تحلیل شخصیت جنایی مجرمان می باشد؛ ازاین رو، هدف از پژوهش حاضر ارایه الگوی تحلیل شخصیت جنایی مجرمان در کشف جرایم خشن است.

روش

پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته (کیفی - کمی) است. در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 17 نفر از خبرگان روان شناسی و جرم شناسی مرتبط با موضوع، به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری استفاده شد. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل نخبگان و کنشگران عرصه کشف جرایم خشن به تعداد 81 نفر است که به صورت تمام شمار، انتخاب و پرسش نامه بین آن ها توزیع شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوای کیفی و در بخش کمی نیز از آزمون های تحلیل عاملی تاییدی و معادلات ساختاری و لیزرل استفاده شد.

یافته ها

 تحلیل یافته های بخش کیفی نشان داد، الگوی شناسایی شده شامل چهار بعد برون گرایی با سه مولفه، ناسازگاری با دو مولفه، روان رنجوری با سه مولفه و روان پریشی خویی با چهار مولفه است. یافته های کمی نیز نشان داد که بعد ناسازگاری با بیشترین میزان، موثرترین بعد اثرگذار در شخصیت جنایی مجرمان خشن است.

نتیجه گیری

با توجه به تاثیرگذاری ابعاد و مولفه های شناسایی شده بر شخصیت جنایی مجرمان در ارتکاب جرایم خشن، توجه و تمرکز بر ابعاد و ویژگی های شخصیت جنایی مجرمان در برنامه های مداخله ای پیشگیرانه و اقدامات عملیاتی کشف جرایم خشن مورد تاکید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
143 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p2471717 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!