مروری بر نقش مدل مراقبت مستمر مامایی در مدیریت هزینه های خدمات باروری سالم

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

ارتقای کیفیت خدمات باروری و ارایه مناسب مراقبت های بهداشتی به مادران برای کاهش مورتالیته و موربیدیته، نیازمند الگوگیری از مدل های هزینه اثربخش در جهان است. بنابراین هدف از پژوهش حاضر مرور متون با موضوع مدیریت هزینه های خدمات باروری سالم با مدل مراقبت مستمر مامایی است. مطالعه در سال 1400 با استفاده از جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی فارسی و انگلیسی با کلید واژه های مامایی، بهداشت باروری، مراقبت مستمر، مدل، خدمات باروری سالم، هزینه، اقتصادی، هزینه اثربخشی و معادل انگلیسی آن ها انجام گرفت.

روش ها

 معیار ورود به مطالعه، بازه زمانی انتشار مطالعات، زبان مطالعه، دسترسی به اصل مقاله و تناسب با اهداف مطالعه بود. مقالاتی وارد مطالعه شدند که در بازه زمانی 11 دی 1388 الی 11 دی 1399 منتشر شده بودند.

یافته ها

مدل مراقبت مستمر مامایی نقش مهمی در کاهش هزینه های مراقبتی درمانی برنامه باروری سالم از طریق کاهش مداخلات غیرضروری و عوارض قابل پیشگیری بارداری و زایمان، از جمله میزان زایمان سزارین و اپی زیاتومی دارد. از طرفی این مدل با بهبود کیفیت خدمات مادران از طریق بهبود شاخص های سلامت و افزایش انگیزه، خودکارآمدی و توانمندسازی مادران موجب ترغیب آن ها در جهت دریافت منظم و بیشتر خدمات می شود.

نتیجه گیری

نتایج مطالعات نشان دهنده هزینه اثربخشی مدل مراقبت مستمر مامایی است. همچنین با توجه به محدودیت های اقتصادی کشور، به نظر می رسد استفاده از این مدل با فراهم کردن تداوم و پیوستگی مراقبت ها و کاهش مداخلات غیرضروری در برنامه باروری سالم، می تواند منجر به کاهش هزینه های مراقبتی درمانی و بهبود کیفیت مراقبت های مامایی کشور شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
86 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p2475988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!