نقش برنامه سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) در بررسی پراکندگی جغرافیایی بیماران مبتلا به کرونا، طی موج اول اپیدمی در شهرستان بابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از اولین شهرهایی که بروز کرونا را در ایران اعلام کرد، شهر بابل، در شمال ایران بود. سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، ابزاری مهم در ردیابی و مقابله با سرایت بیماری ها می باشد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر گزارش هفتگی پراکندگی بیماری، در کنترل کرونا می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی از هفته سوم شروع اپیدمی تا پایان موج اول کرونا به مدت 2 ماه انجام شد. آدرس جغرافیایی بیماران بستری، استخراج و بر روی نقشه شهرستان بابل پین گذاری شد. کد نویسی در برنامه پایتون (python 3.7.6) انجام و اطلاعات در یک نقشه آنلاین قرار گرفت که قابل بزرگنمایی و تفکیک تا حد کوچه ها و منازل می باشد. همچنین اطلاعات وارد نرم افزار GIS شد و خروجی هفتگی در دو قالب html و PNG گرفته شد. نتایج خروجی های نقشه ها مبنای پیگیری در معاونت بهداشتی قرار گرفت و با ایجاد تیم های عملیاتی، پیگیری نقاط با شیوع بالا به صورت هفتگی تا پایان پیک اول شیوع کرونا، انجام شد.

یافته ها

 تعداد بستری در بیمارستان های شهرستان بابل، از شروع بیماری تا 22 اسفند ماه 98 سیر صعودی داشته، پس از آن با توجه به اقدامات انجام شده (از جمله تهیه نقشه های پراکندگی بیماران)، در ابتدا یک سیر ثابت و سپس پس از ده روز، سیر نزولی پیدا کرد. در سطح شهرستان بابل و شهر بابل در مجموع 174 نقطه آلودگی به دست آمد که از این تعداد 60 نقطه آلودگی مربوط به شهر بابل بود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این مطالعه، تهیه نقشه های پراکندگی بیماران کرونا در بابل و پیگیری های هدفمند توانست در مدت 10 روز به کنترل پیک اول شیوع کرونا کمک کند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
254 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2476293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!