بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان کارخانجات فرآورده های لبنی و آشامیدنی شهر اصفهان در خصوص اصول بهداشتی خوب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

رعایت بهداشت مواد غذایی، یکی از مهم ترین شاخص های پیشگیری کننده از بیماری های غذازاد است، اما به دلیل آگاهی ناکافی و به دنبال آن، عملکرد ناصحیح، افراد زیادی از مسمومیت های غذایی رنج می برند. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان کارخانجات فرآورده های لبنی و آشامیدنی شهر اصفهان در خصوص اصول بهداشت خوب انجام شد.

روش ها

این مطالعه از نوع نیمه تجربی بود و بر روی 96 پرسنل 56 کارخانه فرآورده های لبنی و آشامیدنی استان اصفهان صورت گرفت. نمونه ها به صورت تصادفی به دو گروه آزمون و شاهد تقسیم شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسش نامه چهار قسمتی با موضوع اصول بهداشتی خوب بود که ابتدا در هر دو گروه تکمیل و سپس کتابچه آموزشی در اختیار گروه آزمون قرار گرفت و پس از دو ماه از انجام مداخله، مجدد پرسش نامه توسط هر دو گروه تکمیل گردید. داده ها بعد از کدگذاری در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

میانگین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در گروه آزمون ارتقا یافت. اختلاف معنی داری در متغیرهای مذکور قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون مشاهده گردید؛ در حالی که اختلاف معنی داری در گروه شاهد در ارتباط با متغیرهای مورد بررسی مشاهده نشد.

نتیجه گیری

برنامه آموزشی در ارتقای آگاهی، نگرش و عملکرد کارکنان تاثیر مثبتی داشت. ضعف در خصوص کنترل سوابق بهداشتی، پوشش مناسب در محیط کار و میکروارگانیسم موجود در دست و بینی مشاهده شد که بعد از مداخله آموزشی در گروه آزمون، به طور قابل توجهی برطرف گردید. ارایه برنامه های آموزشی کاربردی و مداوم توسط متخصصان باتجربه در رعایت اصول بهداشت فردی توصیه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
248 تا 255
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477601 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!