مقایسه تاثیر آنتی باکتریال سه روش مختلف تمیز کردن ریتینرهای Hawley و Essix

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
اگرچه روش های مختلفی برای تمیزکردن ریتینرهای ارتودنسی توصیه شده است، ولی هنوز یک روش استاندارد معرفی نشده است. هدف از انجام مطالعه حاضر، بررسی و مقایسه وضعیت میکروبی ریتینرهای Hawley (هالی) و Essix ارتودنسی پس از کاربرد سه نوع روش مختلف تمیز کردن بود.
مواد و روش ها
30 بیمار دارای دستگاه ارتودنسی که آماده دریافت ریتینرهای پس از درمان خود بودند، انتخاب شدند و به دو گروه ریتینر Hawley(n=15) و Essix(n=15)  تقسیم شدند. هر بیمار، از هر سه پروتکل مختلف برای تمیز کردن ریتینرهایش استفاده می کرد: پروتکل1: به بیماران آموزش داده شد که از مسواک + خمیردندان روزی سه بار برای تمیزکردن ریتینرهایشان استفاده کنند. پروتکل 2: بیماران علاوه بر روش اول می بایست هر شب از اسپری کلرهگزیدین به مدت 30 دقیقه برای تمیز کردن ریتینرها استفاده می کردند. پروتکل 3: بیماران هر شب ریتینرها را به مدت 15 دقیقه در سرکه رقیق شده غوطه ور می کردند و سپس مشابه روش اول با مسواک و خمیردندان پلاک را تمیز می کردند. مدت استفاده از هر پروتکل دو هفته و فواصل استراحت بین پروتکل ها دو هفته بود. در پایان هر پروتکل، از ریتینر بیماران نمونه برداری می شد و تعداد باکتری های استرپتوکوک موتانس در سه گروه و بین دو نوع ریتینر با یکدیگر مقایسه شد. از آزمون های کروسکال والیس و من ویتنی جهت آنالیز آماری داده ها استفاده شد. سطح معنی داری برابر 5 درصد در نظر گرفته شد.
یافته ها
در گروه Essix و Hawley به طور کلی، توزیع باکتری ها بین سه روش شستشو معنی دار نبود به ترتیب (510/0= P و 095/0= P). تنها تفاوت بین دو نوع ریتینر در هنگام استفاده از پروتکل دوم مشاهده شد.
نتیجه گیری
اسپری ریتینر با کلرهگزیدین و یا غوطه وری آن در سرکه رقیق شده پس از مسواک زدن، به اندازه استفاده از مسواک و خمیر دندان به تنهایی در کنترل پلاک میکروبی ریتینرها  موثر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 221
لینک کوتاه:
magiran.com/p2477796 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!