الگوی شایستگی و اخلاق مداری با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

یک سازمان زمانی می تواند به اهداف خود دست یابد که کارکنان و مدیران آن بر اساس شایستگی و اخلاق مداری پله های ترقی سازمانی را طی کنند. هدف از انجام پژوهش حاضر ارایه الگوی شایستگی و اخلاق مداری با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری
می باشد.

روش

 پژوهش حاضر کیفی- اکتشافی از نوع داده بنیاد بود. جامعه آماری تحقیق خبرگان، اساتید و کارشناسان سیستم بانکی آگاه به مدیریت دولتی و مفاهیم اخلاق حرفه ای بودند. از میان آنها 15 نفر با روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه عمیق بود. و در نهایت داده ها با روش کد گذاری های سه گانه با نرم افزار MAXQDA  مورد تحلیل قرار گرفت.   
 

یافته ها

یافته های حاصله نشان می دهد 1- در بررسی ابعاد شایستگی با رویکرد جانشین پرور در صنعت بانکداری  تعداد 619 کد حاصل شد که در مرحله بعد از کدهای انتخاب شده 8 مولفه احصاء گردید که نهایتا این مولفه ها نیز در 6 بعد  طبقه بندی شدند و در نهایت 6 بعد اصلی (شایستگی های اخلاقی، روانشناختی، حرفه ای، اجرایی ، فنی و رهبری) در قالب ابعاد شش گانه الگوی شایستگی ها با رویکرد جانشین پروری در صنعت بانکداری جای گرفتند.

نتیجه گیری

الگوهای شایستگی با تاکید بر مدیریت منابع انسانی مبتنی بر  شایستگی در قالب شیوه ای نو برای یکپارچه کردن اقدامان حوزه منابع انسانی به کار می رود . در پژوهش حاضر مشخص شد اساسی ترین مولفه های شایستگی، اخلاق مداری، شایستگی روانشناختی، شایستگی های حرفه ای، اجرایی و فنی و توانایی های رهبری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
117 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!