بررسی نظریه های سیستم تنظیم تناسبات در خانه های دوره قاجار خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیان مساله

امروزه توجه به اصول و مفاهیم سنتی و تاریخی معماری ایران از جمله اصل هندسه و تناسبات به ورطه فراموشی سپرده شده و حضور آن در بناهای معاصر کمرنگ تر شده است. پژوهش حاضر در راستای بازخوانی هندسه و تناسبات و زنده نگه داشتن آن در معماری معاصر، به دنبال یافتن سیستم های تنظیم تناسبات به کار رفته در خانه های دوره قاجار شهر خرم آباد می باشد. در این راستا 7 خانه تاریخی دوره قاجار که اسناد و مدارک معماری آن ها موجود بوده، از بافت تاریخی این شهر انتخاب شده و مورد بررسی قرار گرفته اند.

سوال تحقیق

پژوهش حاضر به دنبال پاسخگویی به این پرسش است که کدامیک از سیستم های تنظیم تناسبات در هندسه خانه های تاریخی خرم آباد در دوره قاجار به کار رفته است؟

اهداف تحقیق

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی و شناخت سیستم های تنظیم تناسبات به کار رفته در خانه های تاریخی دوره قاجار شهر خرم آباد، در راستای زنده نگه داشتن و حفظ ارزش های معماری این بناهای تاریخی است.    

روش تحقیق

روش گردآوری داده ها در این پژوهش، برداشت های میدانی و استفاده از اسناد و مدارک کتابخانه ای، آرشیو سازمان میراث فرهنگی استان لرستان و همچنین استفاده از کتب و مجموعه مقالات مرتبط با موضوع می باشد. پس از برداشت و اندازه گیری داده ها و تایید نرمال بودن آن ها به روش آزمون کولموگروف- اسمیرنف، با استفاده از روش های تحلیل آماری، آزمون فرض های آماری مناسب و همچنین با بهره گیری از نرم افزارهای Spss وR ، صحت فرضیه کاربرد هریک از سیستم های تنظیم تناسبات در خانه های تاریخی دوره قاجار شهر خرم آباد به روش آزمونt  بررسی شده است. در نهایت برای تصمیم گیری در رابطه با اینکه از میان فرضیه های تایید شده، احتمال استفاده از کدامیک از آن ها، در نمونه های مورد بررسی بیشتر است، از آمار توصیفی و ضریب تغییرات استفاده شده است.

مهم ترین یافته ها و نتیجه گیری تحقیق

با توجه به اینکه عدد به دست آمده ضریب تغییرات برای73/1=   که دکتر پیرنیا از آن به عنوان تناسبات زرین ایرانی یاد کرده است، از دو فرضیه دیگر کمتر است، لذا این فرضیه به عنوان فرضیه اصلی سیستم تنظیم تناسبات به کار رفته در خانه های تاریخی دوره قاجار شهر خرم آباد قبول و تایید شده است. لذا بر اساس نتایج به دست آمده چنین استنباط می شود که معماران این بناها کوشیده اند با بهره گیری از مستطیل زرین ایرانی و تامین عمق و تناسبات مناسب، علاوه بر سازماندهی و انتظام فضایی خانه ها ، حداکثر بهره گیری از نور خورشید را برای حیاط و فضاهای دورتادور آن در جهت آسایش و رفاه ساکنان بنا در فصول مختلف، فراهم کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 88
لینک کوتاه:
magiran.com/p2478757 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!