ضوابط حق فسخ نکاح در بیماری های نفرت برانگیز مقاربتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

مواد 1121 الی 1126 قانون مدنی به بیان عیوب مجوزه فسخ نکاح و قواعد مربوط به آن می پردازد. در این مواد، بجای ارایه ضوابطی جهت فسخ نکاح، به احصاء مصادیقی از بیماری های جسمی و مقاربتی موجود در عصر تشریع پرداخته که بروز آنها تجویزکننده فسخ نکاح برای طرف دیگر عقد است. بروز بیماری هایی بعد از عصر تشریع که با شدت، خطورات و پیامدهای دردناک بیشتر برای بیمار و نفرت برانگیزتر و انزجارآورتر برای همسر بیمار همراه بود باعث ایجاد این سوال شد که وقتی شارع اجازه فسخ نکاح را در بیماری های ابتدایی موجود در عصر تشریع داده است، آیا نسبت به بیماری های نوپدیدی که از طرفی برای بیمار پرمخاطره تر و صعب العلاج تر بوده و از طرف دیگر برای همسر بیمار نفرت برانگیزتر و منزجرکننده تر از بیماری ها و عیوب عصر تشریع است اجازه فسخ نمی دهد؟
در راستای پاسخ به این سوال، طرح اصلاح موادی از قانون مدنی در تیرماه 1398 در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و علیرغم طرح اولیه در کمیسیون قضایی و حقوقی، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون فرهنگی، از سوی تدوین کنندگان آن بصورت جدی برای تصویب طرح پیگیری نشد. گرچه ایراداتی بر مواد این طرح وارد است، لکن فکر اولیه این طرح که ارایه ضوابطی جهت فسخ نکاح می باشد به لحاظ فقهی می تواند مورد تایید قرار گیرد و به همین دلیل احیای این طرح قانونی ضرورت دارد. می توان ضوابطی منضبط از ادله روایی اصطیاد کرد تا با تنقیح مناط از آنها مشروعیت حق فسخ نکاح در بیماری های نوظهور و نفرت برانگیز مقاربتی را مورد تایید قرار داد. مقاله پیش رو درصدد تنقیح ضوابط مزبور از ادله روایی و تطبیق آنها با ضوابط مطروحه در طرح قانونی سال 1398 می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 35
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!