بررسی کیفیت خواب در بیماران قطعی مبتلا به کووید-19

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از مهم ترین مسایل در درمان بیماری کووید-19، بررسی فاکتورهای مختل کننده کیفیت خواب است. هدف از این مطالعه، بررسی کیفیت خواب در بیماران با تشخیص قطعی کووید-19 در استان قم بود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی بین بیمارانی که با تشخیص کووید-19 در بیمارستان کامکار عرب نیا در استان قم در نیمه اول سال 1399 بستری شده بودند، انجام شد. ابزار این مطالعه پرسش نامه کیفیت خواب پیتزبرگ بود. معیار ورود به مطالعه، همه بیماران مراجعه کننده با علایم کووید-19 و پی سی آر مثبت هستند که از شروع بیماری آن ها حداقل 2 هفته گذشته باشد. همچنین همه بیمارانی که سابقه بیماری های اعصاب و روان داشته و بستری بوده اند یا متخصص روان پزشکی برای آن ها طی سال گذشته بیماری اعصاب و روان تشخیص داده و پرونده بستری داشتند، بیمارانی که داروهای آرام بخش مصرف می کردند، بیمارانی که رضایت برای شرکت در مطالعه نداشتند، بیمارانی که در 6 ماه گذشته سابقه بستری در بخش اعصاب و روان داشته و اختلالات خواب داشتند و زنان باردار از مطالعه خارج شدند. در نهایت، تمام این اطلاعات وارد نرم افزار SPSS نسخه 22 شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کیفی از آزمون کای اسکویر و برای اطلاعات کمی آزمون تی تست و آنووای یک طرفه استفاده شد. سطح معنادار برای تمام آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران 84/14± 76/52 سال بود. 101 بیمار (5/50 درصد) مرد و 99 بیمار (5/49 درصد) زن بودند. میانگین نمره کیفیت خواب بیماران 26/4± 48/9 بود. ارتباط معناداری بین سن (32/0=P) و جنس بیماران (22/0=P) با نمره کیفیت خواب یافت نشد. بین نمره کیفیت خواب و سابقه داشتن بیماری های زمینه ای (02/P=0) یافت شد، اما بین وضعیت اقتصادی اجتماعی (39/P=0)، سطح تحصیلات (61/P=0) و شغل (29/P=0) با نمره کیفیت خواب بیماران ارتباط آماری معناداری یافت نشد. همچنین ارتباط آماری معناداری بین نمره کیفیت خواب و شدت بیماری و بخش بستری بیماران وجود داشت (00/P=0).

نتیجه گیری

در این مطالعه مشخص شد که بین شدت بیماری و کیفیت خواب بیماران ارتباط آماری معناداری وجود دارد. بنابراین توصیه می شود در برنامه های مراقبتی این بیماران باید حتما روش های آرام سازی و حمایت های عاطفی گنجانده شده و برای درمان این بیماران به مولفه های خواب آن ها نیز توجه شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
790 تا 797
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!