تاثیر نوروئید بر سطح NR1 و NR2 به دنبال محرومیت از کل خواب در رت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

محرومیت از خواب بر هوشیاری و عملکرد اثرات منفی دارد. گیرنده های گیرنده های N-متیل-D-آسپارتات زیردسته ای از گیرنده های گلوتامات متشکل از زیرواحد NR1 و NR2 هستند. در مطالعه حاضر تاثیر مکمل دارویی نورویید بر سطح پروتیین های NR1 و NR2 در نواحی استریاتوم و قشر پیش پیشانی رت های تحت استرس محرومیت از خواب با روش وسترن بلات ارزیابی شد.

روش بررسی

رت ها در 5 گروه 5تایی کنترل، آزمایش، محرومیت از خواب، محرومیت از خواب همراه با داروی نورویید و آزمایش همراه با نورویید تقسیم شدند. پس از آزمایش 24ساعته سطح پروتیین های NR1 و NR2 در نواحی قشر پیش پیشانی و استریاتوم با روش وسترن بلات بررسی شد. اختلافات بین سطوح پروتیین ها با آزمون آنالیز واریانس یک طرفه آنووا و تی ارزیابی شد.

یافته ها

بی خوابی موجب کاهش بیان هر دو زیرواحد NR1 و NR2 در نواحی استریاتوم و قشر پیش پیشانی رت های تحت استرس بی خوابی می شود. در میزان بیان هر دو زیرواحد در هر دو ناحیه رت های آزمایش در مقایسه با رت های گروه کنترل اختلاف معنا داری مشاهده نشد. 2 نوبت تزریق درون صفاقی دز 8/0 میلی گرم بر وزن بدن دارو موجب افزایش معنادار میزان بیان هر دو زیرواحد در هر دو ناحیه در مقایسه با گروه محرومیت از خواب می شود. در گروه آزمایش همراه با داروی نورویید میزان بیان هر دو زیرواحد در این نواحی در مقایسه با گروه آزمایش افزایش معناداری داشته است.

نتیجه گیری

استفاده از داروی نورویید می تواند با افزایش سطح پروتیین های NR1 و NR2، عوارض مرتبط با کاهش سطح این پروتیین ها به دنبال محرومیت از خواب را بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
816 تا 824
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479836 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!