بررسی اثر غلظت ها و زمان های مختلف اچ با اسید هیدروفلوئوریک بر استحکام باند ریزکششی سرامیک های لیتیوم سیلیکات تقویت شده با زیرکونیا (ZLS)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اچینگ سطح داخلی رستوریشن های سرامیکی با اسید هیدروفلویوریک و سایلن روش پذیرفته شده برای افزایش استحکام باند می باشد. این مطالعه با هدف تعیین اثر دو غلظت و سه زمان مختلف اچ با اسید هیدروفلویوریک (HF) بر استحکام باند ریزکششی(µTBS)  سرامیک های لیتیوم سیلیکات تقویت شده با زیرکونیا (ZLS) در سال 1400 انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه آزمایشگاهی سرامیک های سلترادیو به تعداد 8 عدد به شماره 14 با ابعاد mm 18×14×12انتخاب شد. هر بلوک توسط دستگاه برش در عرض به 3 قطعه مساوی تقسیم شد و 24 نمونه آماده شد. سپس 6 گروه سرامیکی توسط HF با غلظت های 5% و 10% با زمان های 30، 60 و 120 ثانیه اچ شد. سطح نمونه های اچ شده به سایلن (Clearfill porcelain activator) و باندینگ (Clearfill SE bond) آغشته شد. سپس سمان رزینی (Panavia F.2) برروی سطوح زده شد و با نور کیور گردید. استحکام ریزکششی بین پرسلن و سمان رزینی با دستگاهMachine  Universal Testing اندازه گیری شد.نوع شکست نیز با بزرگنمایی 40 با استریومیکروسکوپ بررسی شد. داده ها توسط one-way ANOVA و Two-way ANOVA تجزیه و تحلیل شدند (0.05>P).

یافته ها

میانگین µTBS سرامیک های سلترادیو در غلظت های 5% و 10% HF در زمان های اچینگ 30، 60 و 120 ثانیه مشابه بود و تفاوت معناداری نداشت (0.05<<p). </p).P<p).) براساس آزمون two-way ANOVA اثر غلظت HF، زمان اچینگ و تقابل غلظت با زمان اچینگ بر µTBS سرامیک های سلترادیو CAD/CAM تاثیر گذار نبود (0.05<p<p).)<p). اغلب شکست ها در دو غلظت 5%و 10%<p). HF ،شکست ادهزیو بود. شکست mixed در دو غلظت 5%و10%HF مشاهده نشد.

نتیجه گیری

با توجه به اینکه میانگین µTBS بین غلظت ها و زمان های متفاوت تغییرات معنی دار نشان نداد،استفاده از اسید با غلظت کمتر و زمان کمتر به منظور عدم تاثیر بر استحکام سرامیک توصیه می گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
77 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479863 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!