تاثیر ضدعفونی کل دهان بر ریشه کنی وعود عفونت هلیکوباکترپیلوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

حفره دهان به عنوان مخزن بالقوه هلیکوباکتر پیلوری مطرح شده که می تواند یکی از علل اصلی عفونت مجدد پس از درمان سیستمیک استاندارد باشد.هدف این مطالعه ارزیابی تاثیر ضدعفونی کل دهان برعود عفونت هلیکو باکتر پیلوری می باشد.

مواد وروش ها

در این کارآزمایی بالینی 40 بیمار شرکت داشتند. همه آنها مبتلا به پریودنتیت مزمن و عفونت هلیکوباکتر پیلوری بودند.از این میان 20 نفر تنها درمان ضد هلیکوباکتر پیلوری چهارگانه را دریافت کردند (گروه A) و20 نفر علاوه بر آن تحت درمان با پروتکل ضدعفونی کل دهان قرار گرفتند (گروهB) حضور هلیکوباکتر پیلوری توسط تست اوره 14Cیک وشش ماه مورد بررسی قرار گرفت. داده ها توسط آزمون کای اسکور با نرم افزار SPSS16 مورد آنالیز قرار گرفتند.مقادیر P کمتر از 05/0 از نظر آماری معنی دار در نظر گرفته شد.

یافته ها

از میان 40 بیمار دیس پپتیک 15(75%) نفر از20 نفردر گروه A و 18(90%) نفر از 20 نفر در گروه B تست اوره تنفسی منفی پس از 4 هفته داشتند. از میان بیمارانی که پس از یک ماه درمان ریشه کنی موفق داشتند 8 (53/3%) نفر از 15 نفر در گروهA  و6(33/3%) نفر از 18نفر در گروه B تست اوره تنفسی مثبت پس از 6 ماه داشتند. تفاوت قابل توجهی از نظر آماری بین دو گروه در دوره های فالواپ وجود نداشت(0.05<P).

نتیجه گیری

 انجام پروتکل ضدعفونی کل دهان بعلاوه ی درمان چهارگانه می تواند موجب کاهش عود عفونت می شود اگرچه انجام مطالعات وسیع تر برای تایید نتایج توصیه می شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
85 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2479864 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!