بررسی ارتباط میان هوش هیجانی و استرس شغلی بارفتار ایمنی صادرکنندگان مجوز کار در یکی از صنایع نفت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

 هدف این مطالعه بررسی ارتباط هوش هیجانی و استرس شغلی با رفتار ایمنی صادرکنندگان مجوز کاردر یکی از صنایع نفت در تهران است.

مواد و روش ها

روش این پژوهش از نوع توصیفی تحلیلی مقطعی می باشد که بر روی 300 نفر از کارکنان یک پالایشگاه نفت در تهران انجام گرفت . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک،پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ ،پرسشنامه استرس شغلی پارکر و دکوتیس استفاده گردید، همچنین برای بررسی رفتار ،از یک پرسشنامه رفتاری با 23 سوال که رعایت ایمنی و مشارکت ایمنی را بررسی می کند و توسط مهدی نیا و همکاران طراحی و اعتبار بخشی شده است،استفاده گردید و برای بدست آوردن درصد رفتار ایمن به صورت مشاهده ای از یک چک لیست رفتاری که 5 رفتار مهم  صادرکنندگان مجوز کار که جزء دستورالعمل مجوز کاربوده و در حوادث گذشته نیز تاثیر گذار بوده است مورد سنجش قرارگرفته اند.

یافته ها

در این مطالعه درصد رفتار ایمن صادرکنندگان مجوز کار 57/40 و میزان استرس و هوش هیجانی آنها به ترتیب26/2و  12/3 بوده است. دربررسی ارتباط با هوش هیجانی و درصد رفتار ایمن ،ارتباط معنی دار آماری P=0.019  با ضریب همبستگی 161/0 وجود دارد. همچنین  استرس شغلی با ضریب همبستگی 217/0 - ارتباط معنی داری با هوش هیجانی دارد.P=0.001  اضطراب نیز با ضریب همبستگی 068/0  - ارتباط معنی دار و معکوس با درصد رفتار ایمن دارد.(022/0=p)         

نتیجه گیری

 در بین صادر کنندگان مجوز کار در پالایشگاه،  افرادی با هوش هیجانی بالاتر درای استرس کمتر بوده، و در بین آنها رفتار ایمنی بالاتری مشاهده میگردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!