مقایسه اثرهای MNPs عاملدار شده با سیلیکای مزوپور و L-لیزین (NH2-Si@Fe3O4) بر تغییرهای ساختاری پروتئین لیزوزیم سفیده تخم مرغ (HEWL)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

جذب پروتیین برسطوح غیرآلی، منجر به تغییرات ساختاری و عملکردی می گردد که وابسته به طبیعت پروتیین جذب شده و خصوصیات فیزیکوشیمیایی سطوح غیرآلی است. نانوذرات مغناطیسی (MNPs) با پوشش های زیست سازگار تنها مواد نانوساختار مورد تایید FDA هستند که با کاربردهای متنوع در زمینه های مختلف علوم پزشکی و خصوصیات ویژه به ماده ای با پتانسیل بالا تبدیل شده اند. بررسی ایمنی زیستی MNPs، نیاز به دانش دقیق در مورد برهمکنش  MNPsبا مولکول های زیستی به ویژه پروتیین ها می باشد. مطالعه حاضر، مقایسه اثرات MNPs عاملدار شده با سیلیکای مزوپور و L-لیزین (NH2-Si@Fe3O4) بر تغییرات ساختاری پروتیین لیزوزیم سفیده تخم مرغ (HEWL) را ارایه می دهد.

مواد و روش ها

خصوصیات ساختاری وشاخص های فیزیکوشیمیاییMNPs عاملدار شده توسط آنالیزهایFTIR ، XRD، TEM،FESEM ،VSM و  DLSو برهم کنش پروتیین-نانوذرات با استفاده از تکنیک های فلورسانس ذاتی، تست ANS، تیوفلاوین تی (ThT)، ATR-FTIR و تجمع حرارتی پروتیین انجام شد. تغییر ساختارHEWL برتعامل با MNPs مطالعه گردید.

یافته ها

بررسی تعامل HEWL و MNPs با کمک فلورسانس ذاتی، نشان داد اتصال پروتیین ها با  MNPsتحت تاثیر نوع لیگاند متصل به MNPs است. غربالگری تجمع حرارتی HEWL درحضورMNPs، نقش موثر NH2-Si@Fe3O4 را در مهار تجمع حرارتی HEWL بیان نمود.

نتیجه گیری

مقایسه روی عملکرد نانوذرات با گروه عاملی و بدون گروه عاملی، نشان داد نانوذره عاملدار شده عملکرد بهتری داشته است، لذا مهم است جنبه های محیطی، سلامتی و ایمنی در مراحل اولیه استفاده از نانوذرات درنظر گرفته شود. این گزارش یک تصویر یکپارچه از تعامل پروتیین و MNPs و تغییر ساختار پروتیین پس از اتصال به MNPs را نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
99 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480600 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!