اثر حفاظتی مخلوط پروبیوتیک های بومی ایرانی (لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس کازئی و لاکتوباسیلوس هلوتیکوس) بر آسیب القایی استات سرب در بافت روده باریک موش های صحرایی نر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مهمترین آلوده کننده های محیط زیست، استات سرب است.پروبیوتیک ها میکروب های مفید زنده ای هستند که برای میزبان بی خطر، مطمین و دارای فعالیت آنتی اکسیدانتی می باشند.هدف از این تحقیق بررسی تاثیر مخلوط لاکتوباسیلوس رامنوسوس، لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس هلوتیکوس بر تغییرات بافت روده باریک موش های صحرایی نر در معرض استات سرب می باشد.در این مطالعه تجربی، تعداد21سر موش صحرایی نر با وزن 250-200 گرم از نژاد ویستار به شکل تصادفی به سه گروهintact :، تیمار با استات سرب (10میلی گرم بر کیلوگرم) و تیمار با استات سرب (10میلی گرم بر کیلوگرم)+ مخلوط پروبیوتیک بومی ایرانی (mg/ml 109CFU) تقسیم شدند. پس از پنچ هفته تیمار، موش ها کامل بیهوش شده و بافت روده باریک جمع آوری گردید. پس از مراحل فیکساسیون و پردازش آنها، مقاطع بافتی 5 میکرومتری تهیه و رنگ آمیزی E&H انجام شد. داده ها با نرم افزارSPSS ،آنالیز واریانس یک طرفه و تست توکی مورد مقایسه قرار گرفت.بررسی تغییرات مورفولوژیکی بافت روده باریک (التهاب، ضخامت لایه ماهیچه ای، ارتفاع پرز و زخم) در گروه تیمار با پروبیوتیک-ها در مقایسه با گروه استات سرب کاهش آسیب بافتی را نشان داد.با توجه به یافته های این پژوهش استفاده از مخلوط پروبیوتیک های بومی ایرانی (لاکتوباسیلوس رامنوسوس،لاکتوباسیلوس کازیی و لاکتوباسیلوس هلوتیکوس) می تواند اثرمثبتی بر کاهش آسیب های القایی استات سرب در بافت روده باریک شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480725 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!