مقایسه استرس و فرسودگی شغلی پرستاران در بخش های بیماران مبتلا به کووید-19 و غیرکووید-19 در بیمارستان های تابعه آجا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

فرسودگی‌شغلی یکی از عمده‌ ترین پیامدهای اجتناب ‌ناپذیر استرس‌ شغل است. پرستاران به دلیل مشکلاتشغلی و شرایط سختکاری بیشترین استر سشغلی را تجربه میکنند و در معرض فرسودگی ‌شغلی بالایی قرار دارند. لذا هدف از انجام این مطالعه مقایسه استرس و فرسودگی‌ شغلی در پرستاران بخش‌ های بیماران مبتلا به کووید-19 و غیرکووید-19 بوده است.

روش‌ها

این پژوهش، یک مطالعه مقطعی از نوع (توصیفی-تحلیلی) است که در سال 1400 انجام شد. جامعه آماری آن شامل پرستاران مراقبت ‌کننده در بخش ‌های بیماران مبتلا به کووید-19و غیرکووید-19 در بیمارستان ‌های تابعه آجا در شهر تهران بود. تعداد 96 پرستار به روش تمام ‌شماری به عنوان نمونه پژوهش انتخاب گردیدند. داده ‌ها با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه ‌های استرس‌ شغلی HSE (مجری ‌سلامت و ایمنی) و فرسودگی ‌شغلی کپنهاگ، جمع ‌آوری گردیده و توسط نرم ‌افزار SPSS.v25، آمار توصیفی و استنباطی و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها

نتایج آزمون t مستقل نشان داد که بین بعد فرسودگی ‌کاری دو گروه پرستاران تفاوت معنادار وجود دارد و در پرستاران بخش ‌های بیماران مبتلا به کووید-19 بالاتر از بخش ‌های بیماران غیر کووید-19 بود (0/03=P). نتایج آزمون t مستقل بین ابعاد استرس‌ شغلی دوگروه تفاوت معناداری را نشان نداد. نتایج آزمون همبستگی پیرسون در بخش ‌های بیماران غیرکووید-19، بین فرسودگی‌ کاری پرستاران با بعد نقش (0/03r=) و بعد تقاضا (0/02r=) و بین فرسودگی ‌کار با مددجو با بعد کنترل (0/004r=) و بعد تقاضا (0/007=r) معنادار بود. در بخش‌های بیماران مبتلا به کووید-19، نتایج آزمون پیرسون، بین فرسودگی ‌شخصی با بعد تقاضا (0/01r=) معناداری را نشان داد.

نتیجه‌گیری

با توجه به اهمیت تنش‌ های محیط ‌کار و تاثیر آن بر فرسودگی ‌شغلی پرستاران پیشنهاد می ‌گردد مسیولین با برنامه‌ ریزی مناسب جهت مشاوره ‌های روان ‌درمانی، برگزاری برنامه ‌های مفرح و روحیه‌ بخش،‌ کاهش شیفت های پی ‌در پی، بهبود چرخه ‌های کار-استراحت و اعطای موارد انگیزشی، عوامل فرسودگی ‌شغلی پرستاران را کاهش دهند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1221 تا 1230
لینک کوتاه:
magiran.com/p2480915 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!