اثربخشی تقویت حافظه کاری با آموزش رایانه ای بر توجه مداوم دانش آموزان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

توجه مداوم و حافظه کاری جزء عملکردهای اجرایی مغز هستند و مطالعات نشان داده که این دو عملکردهای شناختی با یکدیگر همبستگی دارند، اما با‌این‌حال عملکردهای شناختی دور محسوب می‌شوند. از طرف دیگر، مطالعات نشان می‌دهند اثر تقویت حافظه کاری به عملکردهای شناختی دور انتقال نمی‌یابد. هدف این پژوهش با توجه به اهمیت توجه مداوم در عملکردهای زندگی روزانه مانند عملکرد تحصیلی و شغلی و همچنین برای پاسخگویی به تناقض موجود در پیشینه پژوهشی، بررسی اثربخشی حافظه کاری بر بهبود توجه مداوم بوده‌است.

مواد و روش‌ها

 32 دانش‌آموز پسر پایه هشتم با روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و گروه کنترل (16 نفر) گماشته شده‌اند. برای تقویت و آموزش حافظه کاری، از نرم‌افزار رایانه‌ای آموزش dual n-back به‌مدت 12 جلسه 40 دقیقه‌ای در 4 هفته استفاده شد. جهت سنجش میزان حافظه کاری از آزمون‌های فراخنای ارقام و همچنین برای ارزیابی توجه مدام از آزمون رایانه‌ای عملکرد مداوم استفاده‌ و سنجش پیش‌آزمون یک هفته قبل و پس‌آزمون یک هفته پس از دوره آموزش انجام شد. 

یافته‌ ها

نتایج با استفاده از تحلیل کوواریانس یک‌راهه نشان داد که پس از دوره آموزش حافظه کاری، توجه مداوم (0/043=P) و حافظه کاری کلامی (0/033=P)، شرکت‌کنندگان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بهبود معنادار یافته‌اند، اما تغییری در حافظه کوتاه‌مدت کلامی (0/236=P) به وجود نیامده‌است. 

نتیجه‌گیری

 بهبود توجه مداوم پس از آموزش حافظه کاری نشانگر انتقال دوره اثر آموزش حافظه کاری به توجه مداوم بوده و موید دخیل بودن توجه مداوم در بخش مجری مرکزی حافظه کاری بوده‌است. همچنین بهبود توجه مداوم و عدم تغییر ظرفیت حافظه کوتاه‌مدت کلامی بیانگر این بوده که سازوکار اثر آموزش حافظه کاری از طریق تقویت مجری مرکزی ‌‌عمل کرده‌ و از طریق افزایش ظرفیت حلقه آوایی حافظه کاری نیست.

زبان:
فارسی
صفحات:
2 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!