ارتباط اختلالات صدای گفتاری و مهارت های نوروسایکولوژی با میانجی گری سبک های فرزند پروری و افسردگی: مهارت های زبان و توجه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 اختلالات صدای گفتاری نوعی اختلال ارتباطی است که باعث اختلال در فراگیری طبیعی صداهای گفتاری می‌شود. کودکان دچار این اختلال، در بیان صداهای گفتاری‌ خود خطاهایی دارند که موجب می‌شود فهم گفتارشان برای مخاطب دشوار شود. بررسی عوامل و متغیرهایی که با این اختلال در ارتباط هستند، هدف برخی از مطالعات است. این پژوهش ارتباط متغیرهایی شامل مهارت‌های نوروسایکولوژی (مهارت‌های‌ زبان و توجه)، سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه، مقتدرانه و آسان‌گیرانه) و افسردگی مادر با اختلال صدای گفتاری در یک مدل واحد بررسی شده‌است.

مواد و روش‌ها

در این پژوهش توصیفی‌تحلیلی از روش همبستگی از انواع معادلات ساختاری استفاده‌ شده‌است. بدین‌ترتیب، 117 کودک 4 تا 6 سال دچار اختلالات صدای گفتاری به‌صورت هدفمند از مراجعین کلینیک‌های گفتاردرمانی و همچنین غربال‌گری مهدکودک‌ها با استفاده از آزمون احمدی و همکاران انتخاب شدند. درباره هر آزمودنی مقیاس نوروسایکولوژی کانرز، مقیاس سبک‌های فرزند‌پروری بامریند و مقیاس افسردگی بک اجرا شد. این مقیاس‌ها توسط مادر تکمیل شد. در پایان، داده‌های حاصل با روش همبستگی، رگرسیون، تحلیل مسیر و معادلات ساختاری تجزیه‌وتحلیل شد.

یافته‌ها

نتایج تجزیه‌وتحلیل آماری به روش همبستگی و بهره‌گیری از روش معادلات ساختاری با کمک نرم‌افزار آموس نشان داد رابطه و اثر زبان بر اختلالات صدای گفتاری به‌صورت مستقیم معنادار است (0/019<0/05=P) و رابطه‌ زبان با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه 0/665=P، مقتدرانه0/306=P، آسان‌گیرانه0/164=P) و همچنین با میانجی‌گری افسردگی مادر (0/05<0/546=P) معنادار نیست. از طرف دیگر، رابطه و اثر مهارت توجه بر اختلالات صدای گفتاری به‌صورت مستقیم  (0/05<0/361=P) معنادار نیست و رابطه مهارت توجه با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری (مستبدانه 0/686=P، مقتدرانه 0315=P، آسان‌گیرانه 0/849=P) و همچنین با میانجی‌گری افسردگی مادر 0/05<0/393=P) نیز معنادار نیست. ولی در مدل توجه، سبک فرزندپروری آسان‌گیرانه به‌صورت مستقیم رابطه و اثر‌ معناداری بر اختلالات صدای گفتاری دارد (0/05>‌0/026=P)‌.

نتیجه‌گیری

 نتایج نشان داد مهارت زبان اثر و رابطه‌ مستقیمی با اختلالات صدای گفتاری دارد. بدین‌صورت که هر‌چه مشکلات زبان بیشتر باشد، تعداد صدا (واج) خطا در اختلالات صدای گفتاری بیشتر است. رابطه‌ مستقیم توجه به اختلالات صدای گفتاری و همچنین رابطه زبان و توجه با اختلالات صدای گفتاری با میانجی‌گری سبک‌های فرزند‌پروری و افسردگی مادر قابل‌توجه نیست. از‌طرف‌دیگر، در مدل توجه‌، سبک فرزند‌پروری آسان‌گیرانه رابطه معکوسی با اختلالات صدای گفتاری دارد و هرچه این سبک بیشتر استفاده شود، تعداد صدا (واج) خطا در اختلالات صدای گفتاری کمتر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
78 تا 97
لینک کوتاه:
magiran.com/p2481568 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!