پاسخ گویی موسسه های حسابرسی: رویکرد تحلیل محتوا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کیفیت حسابرسی مفهوم پیچیده ای است که ارزیابی آن به مولفه های بسیاری وابسته است که اغلب پنهان هستند. پاسخ گویی عمومی موسسه های حسابرسی با ارایه اطلاعات در خصوص این مولفه ها، به ذی نفعان در ارزیابی کیفیت حسابرسی و تعیین میزان اتکا به گزارش های حسابرسی کمک می کند. بنابراین، در پژوهش حاضر، ضمن غربالگری محتوایی پژوهش های صورت گرفته در زمینه پاسخ گویی موسسه های حسابرسی، عوامل مرتبط به پاسخ گویی موسسه‏ها استخراج و اهمیت آنها را از دیدگاه خبرگان تعیین شده است.

روش

این پژوهش از نظر روش پژوهش، آمیخته (ترکیبی از داده های کیفی و کمی)، از لحاظ هدف، اکتشافی و از حیث نتیجه، توسعه ای است. در پژوهش حاضر، 99 مقاله تحلیل شد و 23 خبره که به روش گلوله برفی انتخاب شدند، شاخص های استخراج شده را رتبه بندی کردند که در نهایت با توجه به دیدگاه خبرگان، مقوله های استخراجی با استفاده از روش کمی آنتروپی شانون اولویت بندی شد.

یافته ها

عوامل مرتبط به پاسخ گویی موسسه ها را می توان در 3 گروه عوامل محرک (9 مقوله)، عوامل بازدارنده (3 مقوله) و ابعاد پاسخ گویی (8 مقوله) دسته بندی کرد.

نتیجه گیری

از دیدگاه خبرگان این پژوهش، به ترتیب الزام قانون به پاسخ گویی موسسه ها، وجود انجمن های حرفه ای فعال، نیاز ذی نفعان به پاسخ گویی موسسه ها، کمیته حسابرسی فعال، توجه جامعه به فعالیت حسابرسان، تمایل شخصی شرکا به افشای اطلاعات داخلی موسسه، پرمحتوابودن گزارش حسابرس، علامت دهی به ذی نفعان و اخلاق مداری موسسه حسابرسی، موسسه های حسابرسی را به سمت پاسخ گویی سوق می دهد و به ترتیب افزایش انتظارهای ذی نفعان از موسسه های حسابرسی، هزینه های غیرمستقیم و مستقیم افشای اطلاعات، مانعی برای حرکت موسسه های حسابرسی به سمت پاسخ گویی است. همچنین، از دیدگاه خبرگان، افشای اطلاعات در رابطه با سیستم کنترل کیفی موسسه، تکنولوژی مورد استفاده حسابرسان، مالکیت و ساختار قانونی موسسه، نظام حاکمیتی موسسه ها، سیاست های استقلال موسسه، وضعیت و عملکرد مالی موسسه، آموزش حرفه ای مستمر کارکنان و همکاری های بین المللی موسسه، به ترتیب برای ذی نفعان پاسخ گویی موسسه های حسابرسی حایز اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 241
لینک کوتاه:
magiran.com/p2482565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!