عوامل اثرگذار بر تصمیم مقامات، مامورین عمومی و قضات از منظر حقوقی (نیروهای سیطره کننده مقام و مامور رسمی هنگام اخذ تصمیم بر مبنای قانون)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

قانون مستند غالبی است که به عنوان بدیهی ترین معیار تصمیم در دستگاه های عمومی معرفی می شود و اغلب مفسران و تحلیل گران حقوقی با بررسی مباحث مربوط به تفسیر، چنان از آن سخن گفته اند، انگار جز قانون هیچ متغیری در تصمیم موثر نیست. این در حالی است که در سایه روشن مداخلات بین رشته ای، پای متغیرهای بسیار به میان آمده و روز به روز بر تعداد آن افزوده شده و اخذ تصمیم به استناد صرف قانون را خیالی بیش ندانسته اند. دیگر امروزه مسجل است که نگرش، بنیان فکری و فلسفی، طرح واره ذهنی، استراتژی یا راهبرد، ویژگی های شخصیتی، رویه همکاران و... از عوامل موثر بر تصمیم هستند. این که وزن هر یک از این متغیرها در تصمیم چقدر است، نیازمند بررسی های بیشتر است، اما اغلب مطالعات قبلی بیانگر آن است که نگرش تاثیری به مراتب بیش از سایر عوامل دارد و نخستین الگویی است که بر تصمیم اثر می گذارد، چون نگرش الگویی راسخ است که تحت تاثیر وراثت و اموزش از چنان قدرتی برخوردار است که سایر متغیرها را تحت تاثیر قرار داده و به راحتی بر آنان غلبه می کند، حتی قانون و محتویات پرونده و مستندات از منظر نگرش فرد تفسیر، ارزیابی می شوند. به دنبال پاسخ به چرایی این تاثیر و تاثر، این مسیله شکل گرفت که چه معیار و الگوهایی و چگونه بر تصمیم مقام و مامور عمومی از منظر حقوقی اثر می گذارد؟ برای رسیدن به پاسخ این پژوهش با روش کتابخانه ای، تحلیلی و توصیفی تحقیق حاضر شکل گرفت و ضمن تبیین معرفت شناسانه اعمال قاعده انتزاعی بر مورد انضمامی، این اندیشه شکل گرفت که «تصمیم بی نگرش» وجود ندارد و همیشه مفروضاتی فراحقوقی به فهم و تفسیر قاعده جهت می دهد که می توان عوامل اثرگذار را در دو دسته بیرونی و درونی تقسیم کرد که درونی شامل ویژگی های ژنی، شخصیتی و نگرش، بیرونی شامل قانون، تعارض منافع، رویه همکاران و استراتژی یا راهبرد دانست.

زبان:
فارسی
صفحات:
245 تا 266
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484289 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!