نقش مرزبانی در ارتقاء انسجام اجتماعی مورد مطالعه: هنگ مرزی اترک، استان گلستان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

انسجام اجتماعی وضعیتی است که چگونگی تعامل و به هم پیوستگی یک جامعه را نشان می دهد. یکی از مهم ترین نهادهای دولتی نیروی مرزبانی است که می تواند با عملکرد خود در راستای خلق انسجام اجتماعی در مناطق مرزی گامی موثر بردارد. هدف تحقیق حاضر بررسی نقش مرزبانی در ارتقاء انسجام اجتماعی در هنگ مرزی اترک است.

روش تحقیق :

 این تحقیق به صورت توصیفی - پیمایشی است. در این پژوهش از دو شیوه کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شهروندان ساکن در منطقه مرزی اترک و پرسنل هنگ مرزی اترک به تعداد 12544 نفر می باشد. با توجه به حجم جامعه آماری با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه 373 نفر برآورد گردید که نمونه گیری بر اساس طبقه ای تصادفی در میان جامعه آماری انجام شد. روایی گویه ها در پرسشنامه توسط متخصصان مورد تایید قرار گرفت، پایایی پرسشنامه نیز با روش آلفای کرونباخ سنجیده شد که عدد 838/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی بالای پرسشنامه می باشد. داده های گرداوری شده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج پژوهش نشان می دهد که بین نقش مرزبانی در ابعاد مختلف امنیت اقتصادی (بازارچه مرزی)، تامین امنیت پایدار و امنیت اجتماعی مرزنشینان با انسجام اجتماعی در هنگ مرزی اترک ارتباط معنا داری وجود دارد. ارزیابی اثرات نقش مرزبانی بر ارتقاء انسجام اجتماعی با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد ارزش ویژه هفت عامل بزرگ تر از یک و همچنین همه گویه ها بار عاملی بیشتر از 4/0 دارند. بیشترین مقدار ویژه 369/8 مربوط به مولفه اول امنیت اجتماعی یعنی هویت بخشی می باشد که بیشترین مقدار 859/28 درصد واریانس متغیر وابسته را تبیین می کند. درصد واریانس تبیین شده به وسیله هر مولفه با حرکت از مولفه اول به مولفه دوم کمتر می شود و به طورکلی این هفت مولفه به تنهایی قادرند 267/83 درصد از واریانس کل را تبیین نمایند.

زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485912 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!