رابطه ویژگی های شخصیتی فرماندهان بر بهره وری عملیات نیروهای واکنش سریع مطالعه موردی: یگان تکاوری تایباد

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ویژگی های شخصیتی افراد می تواند عاملی تعیین کننده در بهره وری آنان باشد. با توجه به جایگاه ویژه و حساس مرزبانی در سطح سازمانی و اجتماعی شناخت شخصیت و اثر ویژگیهای شخصیتی بر بهره وری می-تواند پیش بینی کننده خوبی برای تصمیم گیریهای کاری و سازمانی باشد.

روش

روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کادر یگان تکاوری به تعداد 75 نفر است که در هنگ مرزی تایباد مشغول به خدمت می باشند. روش نمونه گیری تمام شمار است و تمامی اعضای جامعه آماری در نمونه مورد مطالعه شرکت داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه ای حاوی دو بخش پرسشنامه بهره وری عملیات نیروهای واکنش سریع محقق ساخته که که اعتبار و روایی آن به روش آلفای کرونباخ 70/0می باشد. و بخش ویژگی های شخصیتی فرماندهان با 27 سوال بوده که از پرسشنامه استاندارد صفات پنج گانه شخصیتی NEO-FFI استخراج شده و با مراجعه به هنگ مرزی تایباد، توزیع و جمع آوری گردید. در تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آمار توصیفی و استنباطی و از نرم افزار SPSS25 بهره گرفته شده است. به طوریکه در روش آمار توصیفی با بیان شاخص های پراکندگی و مرکزی از قبیل میانگین، انحراف معیار و در روش آمار استنباطی از آزمون رگرسیون استفاده شده است.

یافته ها: 

یافته ها نشان دادند بین ویژگی های شخصیتی فرماندهان (ثبات عاطفی، برون گرایی، تجربه اندوزی، روحیه توافق و وجدان کاری) با بهره وری عملیات نیروهای واکنش سریع یگان تکاوری تایباد در سطح معنی داری (05/0) رابطه معنی داری وجود دارد.

 نتیجه گیری:

با توجه به نتایج حاصله از تحقیق، که ویژگی های شخصیتی فرماندهان بر متغیر وابسته بهره وری عملیات نیروهای واکنش سریع مورد تایید قرار گرفته است و از طرفی اهمیت موضوع و حساسیت امور محوله به نیروهای واکنش سریع یگان تکاوری تایباد، ضروریست در انتصابات فرماندهان یگان تکاوری به ویژگی های شخصیتی آنها توجه ویژ های صورت پذیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 133
لینک کوتاه:
magiran.com/p2485916 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!