ریزپوشانی عصاره دانه چیا (Saliva hispanica L.) با نانولیپوزوم و صمغ دانه ریحان و بررسی خصوصیات فیزیکوشیمیایی و رهایش آن در شرایط شبیه سازی شده گوارشی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

 دانه چیا به عنوان منبع غنی از ترکیبات زیست فعال و عملگرا مورد توجه می باشد.با توجه به اینکه ترکیبات زیست فعال در برابر عوامل محیطی ناپایدار هستند پایداری این ترکیبات حایز اهمیت بوده و درون پوشانی روشی مفید برای افزایش پایداری این ترکیبات می باشد.در این تحقیق نانو کپسول عصاره دانه چیا با نانو لیپوزوم و صمغ دانه ریحان تولید شد و خصوصیات فیزیکوشیمیایی و رهایش آن بررسی گردید. ابتدا نانو لیپوزوم ها با استفاده از لسیتین (درصد ثابت) و غلظت های مختلف عصاره دانه چیا تهیه شده و سپس با سه سطح صمغ دانه ریحان پوشش دهی شدند. اندازه ذرات، شاخص پراکندگی ، کارآیی ریزپوشانی و پتانسیل زتای نانولیپوزوم ها و نانوکپسول های تولیدی بررسی شده و سپس ریزساختار، طیف FTIR نمونه برتر و همچنین رهایش عصاره دانه چیا از نانوکپسول تحت شرایط شبیه سازی شده معده و روده مورد بررسی قرار گرفت. کمترین میانگین اندازه ذرات (23/59 نانومتر)، شاخص PDI پایین (328/0) و راندمان کپسوله سازی بالا (06/80 درصد) در نانوکپسول های حاوی 5/0 درصد عصاره دانه چیای پوشش داده شده با 1 درصد صمغ دانه ریحان (L0.5BSG1) مشاهده شد. از آنجایی که پتانسیل زتای نانوذرات تولیدی در این تحقیق بالاتر از 30 ± میلی ولت بود، بنابراین از پایداری خوبی نیز برخوردار بودند. بر اساس تصاویر TEM، نانوکپسول های L0.5BSG1 شکل کروی و نامنظم داشته و تمایل کمی به تجمع نشان دادند. نتایج طیف سنجی FTIR نشان دهنده برهمکنش فیزیکی بین اجزای نانوکپسول بود و همچنین وجود ترکیبات فنلی در نانوکپسول ها را تایید کرد. از لحاظ میزان رهایش ترکیبات فنلی در شرایط شبیه سازی شده معده و روده، نانوکپسول های تولیدی نسبت به عصاره دانه چیای آزاد، دارای سرعت رهایش آهسته تری بودند و رهایش عصاره در شرایط معده سریع تر از شرایط روده صورت گرفت. در نهایت، نتایج این مطالعه نشان داد که نانوکپسول های (L0.5BSG1)احتمالا می توانند با موفقیت در صنایع دارویی و غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
291 تا 303
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!