الگوی برآیندی اثربخشی آموزش زبان خارجی بر ارتقای سرمایه اجتماعی معلمان آموزش و پرورش استان تهران: رویکرد پدیدارشناسی تجربی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

با مطالعه گزاره های بومی و جهانی، اهمیت سرمایه اجتماعی در حل‏وفصل چالش‏های تعلیم و تربیت در دوره پساکرونا رخ می‏نماید. در بیشتر این نوشتار‏ها بر نقش فزاینده و کاهنده سرمایه اجتماعی بر جامعه آموزشی صحه گذاشته شده است. نگاره پیش ‏رو از زاویه‏ای نو به این پدیده نگریسته و در پی واکاوی اثر آموزش زبان بر ارتقای سرمایه اجتماعی معلمان برآمده است. در این راه، همراه با پارادایم تفسیری و استراتژی‏های تحقیق کیفی، با تکیه بر روش پدیدارشناسی تجربی (ون ‏مانن)، به دنبال درک عمیق و ساختاری از اثر فزاینده آموزش زبان خارجی بر سرمایه اجتماعی معلمان بودیم. فرض بر آن بود که معلمان در اثر برخورداری از درون‏مایه‏های (دانشی، مهارتی، و نگرشی) یادگیری زبان خارجی از مجموعه مولفه‏های در دسترس در ارتقای سرمایه اجتماعی خود و مخاطبان بهره می‏گیرند. برای گرد‏آوری داده‏ها، یازده نفر از معلمان شاغل در استان تهران برگزیده شدند و در پاسخ به پرسشنامه و حضور در مصاحبه نیمه‏ساختاریافته مشارکت کردند. به منظور اعتبارسنجی داده‏ها، با نمونه‏گیری هدفمند، از نظر 9 استاد صاحب نظر در امر تربیت معلم، برای تحصیل اشباع نظری، بهره گرفتیم. سپس، داده‏های گرد‏آوری‏شده مکتوب، کدگذاری، و تحلیل شد. ناظر بر تحلیل داده‏ها، «الگوی برآیندی اثربخشی آموزش زبان خارجی بر ارتقای سرمایه اجتماعی معلمان» در سه مقوله اثرپذیری دایره فردی، اثرپذیری دایره گروهی سازمانی، و اثرپذیری دایره اجتماعی و فراسازمانی همراه با 18 موضوع اصلی و مجموع 57 موضوع فرعی به ‏دست آمد. بر اساس برآیند تحلیل، آثار مستقیم و غیرمستقیم آموزش و یادگیری زبان خارجی بر تقویت سرمایه اجتماعی معلمان در پنج قلمرو: 1. ارتقای مشارکت علمی و فرهنگی؛ 2. توسعه شبکه اجتماعی؛ 3. تقویت احساس امنیت فردی و گروهی و ملی؛ 4. خودگامی در توانمندسازی و ارتقای هویت فردی و حرفه‏ای؛ و 5. ارتقای سطح آگاهی و شناخت میان‏فرهنگی و فراملی پدیدار شد. بر اساس تجربه به‏دست آمده، پیشنهاد می‏شود برای جبران چالش‏های آموزش در دوره همه‏گیری به‏ویژه در حوزه‏های آموزش نومعلمان و آموزش ضمن خدمت آموزه‏ها و ملاحظات آموزش زبان خارجی ناظر بر تقویت و ارتقای سطح سرمایه اجتماعی معلمان دیده شود و در سطوح برنامه‏ریزی، سیاست‏گذاری، و تحول برنامه درسی نیز لحاظ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
307 تا 329
لینک کوتاه:
magiran.com/p2487909 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!