تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی بر تبعیت بیماران از رژیم درمانی بعد از انفارکتوس میوکارد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سابقه و هدف:

  تبعیت نکردن از درمان باعث افزایش عوارض بعد از انفارکتوس میوکارد می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش و پیگیری تلفنی بر تبعیت بیماران از رژیم درمانی بعد از انفارکتوس میوکارد انجام شد.

مواد و روش ها

 این مطالعه کارآزمایی بالینی با مشارکت 150 بیمار به صورت در دسترس و با تخصیص بلوک جایگشتی به سه گروه مداخله 1 (آموزش حضوری)، مداخله 2 (آموزش حضوری و پیگیری تلفنی) و کنترل انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسش نامه تبعیت از رژیم درمانی کامرانی و فرم دموگرافیک بود. در گروه مداخله 1، آموزش فردی به مدت یک ساعت همراه با کتابچه آموزشی، در گروه مداخله 2، علاوه بر موارد فوق، به مدت 3 ماه پیگیری تلفنی و در گروه کنترل، فقط مراقبت معمول بخش انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، کای دو، فیشر و تحلیل واریانس با اندازه های تکراری و با نرم افزار SPSS نسخه 21 تجزیه وتحلیل شد.

یافته ها

 میانگین نمره تبعیت درمانی در ابتدای مطالعه 8.13 ± 64.60 (0.001<P) بود. 1.5 ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی گروه مداخله 1 بیش از سایر گروه ها بود (5.12 ± 81.69) (0.001>p). سه ماه بعد از مداخله، میانگین نمره تبعیت درمانی در گروه مداخله 2 بیش از سایر گروه ها بود (4.04 ± 87.94) (0.001>p). در سه مرحله، تفاوت آماری معناداری بین دو روش پیگیری تلفنی و آموزش به تنهایی مشاهده نشد (0.710=p).

نتیجه گیری

 دو روش آموزش با و بدون پیگیری تلفنی موجب بهبود تبعیت درمانی می شود. لذا می توان یکی از این روش ها را برای افزایش تبعیت درمانی بیماران انتخاب کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 162
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488231 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!