گونه شناسی بیماری های سازمانی و اثر متقابل آن بر پرستاران شاغل در مراکز آموزشی درمانی استان گیلان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

سازمان ها نیز همچون موجود زنده با بیماری مواجه می شوند، در مراکز درمانی پرستاران در ارتباطی متقابل با سازمان قرار می گیرند بنابراین بیماری سازمان اثرات نامطلوب بر کادر درمان خواهد داشت.

هدف

تعمیم بیماری های انسانی به سازمان با به کارگیری استعاره های پزشکی در راستای تمایز سازمان سالم از سازمان های بیمار و شناسایی علایم سازمان بیمار و آثار آن بر پرستاران در سازمان بیمار است.

روش ها

پژوهش از نوع بنیادی و با رویکرد پژوهش کیفی بوده و در تحلیل داده ها از تحلیل مضمون استفاده شد. قلمرو تحقیق دانشگاه علوم پزشکی گیلان و بیمارستان های کلان شهر رشت و جامعه تحقیق 10 نفر از اعضا هییت علمی دانشگاه و مدیر پرستاری بیمارستان رازی شهر رشت هستند که به منظور جمع آوری داده ها نظر نخبگان که اعضا هییت علمی دانشگاه استفاده شد

یافته ها

عمده بیماری های شناخته شده در سه دسته بیماری های جسمی، بیماری های جسمی- روانی و بیماری های روانی -ذهنی تقسیم بندی شد. ازجمله بیماری های جسمی یبوست سازمانی، فلج سازمانی، سپتیسمی سازمان و بیماری های ذهنی شامل افسردگی، پرخاشگری، اختلال خواب و بیماری های ذهنی -روانی می توان به ضایعه پس از تروما، شوک سازمانی و سرطان سازمانی اشاره کرد.

نتیجه گیری

با تعمیم بیماری های انسانی به سازمان می توان به مسیر روشنی از تشخیص سازمان بیمار و علایم سازمان بیمار دست یافت. شناسایی بیماری هایی همچون آسم سازمانی، ترومای سازمانی، فلج سازمانی، سپتیک سازمانی و سرطان در سازمان و سایر بیماری ها منجر به آن می شود که با تشخیص به موقع آن، مانع از توسعه چالش های سازمانی شده و بهبود سلامت سازمان منجر به توسعه سلامت کارکنان بخش درمان و به ویژه پرستاران می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2488978 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!