فرابینی وضعیت پسماند شهر یزد با استفاده از مدل D.P.S.R و تدوین راهبردهای مدیریت پسماند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه هدف

با افزایش جمعیت شهرها، افزایش رفاه، مصرف گرایی و تغییر الگوی زندگی مردم مقدار پسماند تولیدی افزایش داشته است. عدم مدیریت صحیح پسماند مشکلات زیست محیطی فراوانی به وجود خواهد آورد. هدف تحقیق ارزیابی و شناخت وضعیت موجود پسماند شهر یزد، تبیین و تحلیل نقاط قوت و ضعف سیستم پسماند و تدوین راهبردهای مدیریت پسماند این شهر می باشد.

روش بررسی

پژوهش توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه مورد مطالعه شهر یزد و روش گردآوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای است. وضعیت پسماند با مدل D.P.S.R مورد بررسی قرار گرفته است. نیروهای محرکه شامل جمعیت، رفاه خانوار و تغییر الگوی مصرف می باشد. عوامل فشار  اماکن تجاری، اداری، آموزشی، فرهنگی، کارگاه های صنعتی، مراکز بهداشتی و درمانی می باشد. پس از بررسی نیروهای محرکه و عوامل فشار به تشریح وضعیت موجود پرداخته شده است. جهت ارایه پاسخ ها از مدل سوات استفاده گردیده است.

یافته ها

نتایج تحقیق نشان داد منطقه 2 با بیشترین تراکم ، بیشترین مقدار تولید پسماند را دارد. سرانه پسماند منطقه 1، پایین تر از سایر مناطق می باشد. سرانه پسماند در منطقه 3، بالاتر از سایر مناطق شهر می باشد. اجرای برنامه تفکیک از مبدا، مهم ترین قوت و عدم مشارکت شهروندان در تحویل به موقع پسماند مهم ترین ضعف به شمار می آید. پایین بودن سرانه پسماند و ایجاد اشتغال پایدار با استفاده از صنعت بازیافت، مهم ترین فرصت ها می باشند. نگرش منفی مردم به مشاغل وابسته به پسماند و همکاری ناکافی سایر ارگان ها از مهم ترین تهدیدها می باشند.

بحث و نتیجه گیری

می توان نتیجه گیری نمود تراکم جمعیت منجر به تولید پسماند بیشتر می شود اما ترکیب پسماند به وضعیت رفاهی شهروندان بستگی دارد. مقایسه پسماند تر و خشک در شهر یزد در سال های 1385 و 1394 بیانگر آن است که میزان پسماند خشک نسبت به پسماند تر افزایش یافته که خود نشان از تغییر الگوی مصرف در شهر یزد می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 143
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489436 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!