تعیین موانع مشارکت در درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 مشارکت بیمار در تصمیم گیری درمان در بسیاری از کشورها و سیستم‌های بهداشتی سراسر جهان به یک نیاز سیاسی تبدیل شده است. در سطح جهان نحوه برخورد با بیماران مبتلا به سرطان رویکرد متفاوتی پیدا کرده است. با توجه به این که سرطان سلامت جسمی، روحی و اجتماعی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، مراقبت بیمار محور می‌تواند یکی از رویکردهای مناسب در بیماران مبتلا به سرطان باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین و بررسی موانع مشارکت در درمان بیماران مبتلا به سرطان پستان در ایران بود.

روش بررسی

 این پژوهش یک  مطالعه کیفی است که درسال 1400انجام شد، داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند با همکاری 15 نفر از پزشکان جراح پستان و 300 نفر از بیماران مبتلا به سرطان پستان که به مطب و درمانگاه‌های پزشکان در دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تبریز، گیلان و کرمان مراجعه کرده بودند، انجام شد. نمونه گیری بیماران با روش تصادفی خوشه‌ای به ازای هر پزشک 20 بیمار صورت گرفت و تایید روایی و پایایی سیوالات با استفاده از نظرات 15 نفر از خبرگان انجام شد. در نهایت با استفاده از مدل پارادایمی به شیوه گرند تیوری کدگذاری و دسته بندی داده‌ها انجام شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS وروش‌های کیفی به شیوه گراند تیوری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‌ها: 

نتیجه پژوهش نشان داد که ترس و اضطراب بیماران مهم‌ترین عامل در عدم همکاری و مشارکت ضعیف بیماران در درمان می‌باشد. عدم آگاهی و اطلاعات ناکافی بیماران دومین مانع در مشارکت ضعیف در تصمیم‌گیری درمان بود. هم‌چنین یافته‌ها حاکی از آن بود که هزینه‌های درمانی با وجود بروز مشکلات فراوان برای بیماران تاثیری در ادامه روند درمان و نوع درمان انتخابی نداشتند.

نتیجه‌گیری: 

نتایج مطالعه نشان داد که ترس و اضطراب، نداشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری و مشکلات مالی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر مشارکت بیماران در درمان می‌باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
517 تا 528
لینک کوتاه:
magiran.com/p2489892 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!