تعیین فراوانی، توزیع و ترکیب میکروپلاستیک در آب رودخانه قره ‫سو اردبیل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده ازپلاستیک ومحصولات پلاستیکی به قدری گسترده است که شاید تصور زندگی بدون آن قابل درک نباشد. حضور گسترده میکروپلاستیک‫ها در محیط زیست و منابع انتشار آنها توجه بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است. لذا این پژوهش با هدف تعیین فراوانی، توزیع و ترکیب میکروپلاستیک در رودخانه قره سو اردبیل در سال 1399 انجام گرفت.

روش کار

در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نمونه ها از 5 ایستگاه منتخب در رودخانه قره سو (روستاهای کرکرق، سربند، انزاب سفلی، دولت آباد و سامیان) و مطابق با روش‫های استاندارد برداشته شد. روش آنالیز نمونه ها و جداسازی میکروپلاستیک‫ها بر اساس روش اختلاف چگالی و روش هضم انجام و با استفاده از استریو میکروسکوپ مجهز به دوربین دیجیتالی و طیف سنج مادون قرمر FT-IR تکمیل گردید.

یافته ها

فیبر و فرگمنت فراوان‫ترین اشکال میکروپلاستیک‫ها در آب رودخانه قره سو شناسایی گردید. همچنین میکروپلاستیک‫های شناسایی شده دارای رنگ‫های متنوعی از جمله سفید، سیاه، زرد، شفاف، قرمز، صورتی و سبز بودند. اندازه ذرات میکروپلاستیک کمتر از 5 میلی متر 98 درصد ازکل اندازه ذرات میکروپلاستیک آب رودخانه قره سو را تشکیل داده بودند. فراوانی میکروپلاستیک‫ها تفاوت قابل توجهی را در بین ایستگاه های نمونه برداری نشان داد.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر نشان‫دهنده حضور میکروپلاستیک در اکوسیستم رودخانه قره سو بود. لذا میکروپلاستیک می‫تواند با ورود به زنجیره غذایی، باعث خطرات بالقوه برای سلامتی انسان گردد. لذا ضروری است که در این خصوص اقدامات کنترلی، پیشگیری و پایش توسط سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت بهداشتی دانشگاه، انجمن‫های خصوصی حامی محیط زیست و مردم نهاد صورت گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 212
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!