جایگاه گردشگری پزشکی در یکپارچه سازی خدمات و رقابت پذیری مقصد ها: ارزیابی موانع و تدوین چشم اندازها؛ مورد مطالعه کلان منطقه ده سلامت- تهران

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی موانع و تدوین چشم اندازهای توسعه گردشگری پزشکی تهران جهت جذب بیشتر این دسته از گردشگران با رویکرد یکپارچه سازی خدمات نگارش یافت.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه اکتشافی با ترکیبی از روش های کیفی و کمی بود که جامعه آماری آن از یک گروه      8 نفره و 20 نفر از اساتید، خبرگان و مسولان حوزه گردشگری سلامت با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 18-MAXQDA، تکنیک‫های تصمیم گیری چندمعیاره (دیمتل فازی و فرایند تحلیل سلسله مراتب) و SWOT استفاده شد.

یافته ها

طبق یافته ها معایب و چالش های توسعه گردشگری پزشکی تهران مشتمل بر 7 عامل 11 گویه و 45 زیرگویه شناسایی و با ارایه ارتباط جنبه های مختلف، نقش موثر هر یک  در جلوگیری از تبدیل شدن تهران به عنوان قطب پایدارگردشگری پزشکی در منطقه و آسیا ارزیابی شد که به ترتیب عبارتند از زیر ساخت ها و مقررات (177/0)، دسترسی به اطلاعات (16/0)، ارتباطات و بازاریابی (152/0)، کیفیت (134/0)، عوامل محیطی (129/0)، پدافند غیرعامل و موانع بین المللی (124/0).

نتیجه گیری

ضعف سیاست های مدیریتی نظارتی، فقدان زیرساخت‫های قانونی و مالی مناسب، عدم شفافیت هزینه های درمانی و فقدان یک سیستم قابل اعتماد برای اجرای استانداردسازی قیمت به همراه عدم برنامه های شفاف و عملی برای ورود و رقابت و بی توجهی به پتانسیل همسایگان از جمله چالش های اساسی ایران و تهران در زمینه گردشگری پزشکی است. جهت تقویت نقش های فراملی تهران وظیفه دولت از طریق سیاستگذاری ها و بخش های فعال در این حوزه از طریق ابتکارات خود در راستای بهبود رقابت پذیری و بازاریابی مدرن در کنار هماهنگی و جامعیت خدمات ارایه شده به این بیماران بسیار حایز اهمیت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
255 تا 276
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490849 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!