بررسی میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با مهارت شغلی بر مبنای آموزش پاسخگو در دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

برنامه درسی (کوریکولوم) یکی از مهم ترین عناصر نظام آموزشی یک جامعه شناخته می شود. هدف از این مطالعه، تعیین میزان انطباق کوریکولوم کارشناسی رشته ی علوم آزمایشگاهی با نیازهای شغلی این رشته بر مبنای آموزش پاسخگو بود.

روش کار

این مطالعه مقطعی بر روی 54 نفر از دانشجویان ترم آخر و 150 فارغ التحصیل کارشناسی شاغل در ده سال اخیر به روش سرشماری در سال 1399 انجام شد. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل سه بخش اطلاعات دموگرافیک، نظرسنجی در خصوص میزان کاربردی بودن دروس، و میزان رضایت کلی از برنامه درسی جمع آوری گردید. شاخص روایی پرسشنامه 75/0 و پایایی پرسشنامه 88/0=α تعیین شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تی مستقل از طریق نرم افزار SPSS نسخه 23 تجزیه تحلیل شدند.

نتایج

بیشترین کاربرد دروس اختصاصی به دروس خون شناسی(1) و خون شناسی(2) به ترتیب با 9/51 و3/59 درصد از دید دانشجویان و 4/61 و 4/62 درصد از دید شاغلین و کمترین کاربرد برای درس سمینار از دیدگاه دانشجویان (6/55%) و شاغلین (8/56%) اختصاص داشت. در مورد دروس پایه نیز از دیدگاه دانشجویان و شاغلین بیوشیمی عمومی به ترتیب با 4/33 و 4/36 درصد بیشترین کاربرد و درس فیزیک حیاتی به ترتیب با 63 و 53 درصد کم کاربردترین دروس در انجام وظایف شغلی بود.

نتیجه گیری

طبق نتایج این تحقیق برخی دروس اختصاصی و پایه انطباق کمی را با نیازهای شغلی داشته اند؛ لذا بازنگری کوریکولوم در جهت انطباق دروس بر مبنای آموزش پاسخگو، ضروری است.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!