فلسفه پزشکی: ضرورت فراموش شده در آموزش علوم پزشکی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فلسفه پزشکی حیطه ی هم پوشانی دو علم فلسفه و پزشکی است. این علم با طرح پرسش های بنیادین، مفاهیم نهفته در پدیده های آشکار و نهان پزشکی و روابط میان آن ها را بررسی می کند. در این مقاله سعی شده است تا با مرور جنبه های مختلف فلسفه و پزشکی، تبیین ضرورت آموزش توام این علوم و بررسی وضعیت آموزش فلسفه ی پزشکی در ایران و جهان، بر اهمیت این موضوع تاکید کرده و راهکارهایی عملی جهت رفع نواقص موجود ارایه شود.

روش کار

با بهره گیری از کلیدواژه های مرتبط با فلسفه، اخلاق، آموزش، تدریس، پزشکی، علوم پزشکی و معادل های انگلیسی آن ها، جست و جوی جامعی در پایگاه های Magiran، SID، Noormags، Iranmedex، Google Scholar، Scopus و Embase انجام شد. نتایج جست و جو تا پایان بهمن ماه 1399 برای پایگاه های اطلاعاتی فارسی و تا پایان ماه فوریه 2021 برای پایگاه های اطلاعاتی انگلیسی استخراج شده، بر اساس هم خوانی با موضوع پژوهش مورد بررسی قرار گرفته و تمام مقالات با موضوع مرتبط مورد ارزیابی و بررسی نقادانه قرار گرفتند. سپس، با طبقه بندی نتایج، تعیین وجوه افتراق میان مقالات و با توجه به مطالعات پیشین، مولفه های پژوهش تعریف شده و مورد تحلیل قرار گرفتند.

نتایج

پس از استخراج مولفه های اصلی مرتبط با موضوع و منطبق بر مفاهیم کلیدی آن از میان مقالات انتخابی، نتایج پژوهش در چهار حیطه ی فلسفه ی پزشکی، جایگاه فلسفه ی پزشکی در عرصه های جهانی، فلسفه ی پزشکی در ایران و رویکردهای تلفیق فلسفه و آموزش پزشکی ارایه شدند.

نتیجه گیری

با شناخت جایگاه و ارزش های فلسفه ی پزشکی می توان از مزایای آموزش توام پزشکی و فلسفه بهره برد. نتایج به دست آمده از ارایه ی دوره های آکادمیک فلسفه ی پزشکی در مراکز آموزشی سراسر جهان، موید مزایای ادغام فلسفه در آموزش علوم پزشکی می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490886 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!