مدیریت کاهش درد در بخش مراقبت های ویژه (ICU): یک مرور سیستماتیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

درد یکی از پیچیده ترین فرآیندهای بدن انسان است که ابعاد مختلف جسمی و روان شناختی دارد. تاکنون مطالعات اولیه فراوانی در زمینه مدیریت کاهش درد در بخش مراقبت های ویژه انجام شده است، ولی بر اساس دانش ما مطالعه ای که نتایج آن ها را در یک مقاله جمع آوری و بیان نماید، یافت نشد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی مدیریت کاهش درد در بخش مراقبت های ویژه به روش مرورسیستماتیک انجام پذیرفت.

روش ها: 

برای دستیابی به مطالعات مرتبط با هدف پژوهش، پایگاه های اطلاعاتی SID، MagIran، Embase، PubMed، Scopus، Web of Science (WoS) و Google Scholar با استفاده از کلید واژه های Therapy، Interventive، Therapeutics، Therapies، Treatment، Effect، Management، Intensive Care Units، ICU، Pain بدون محدودیت زمانی تا شهریور 1400 مورد جستجو قرار گرفتند. ارزیابی کیفی مقالات با استفاده از چک لیست CONSORT انجام گرفت.

یافته ها:

 در جستجو اولیه 7190 مطالعه یافت شد، که پس از حذف مطالعات غیرمرتبط با هدف پژوهش، در نهایت 56 مقاله وارد مطالعه شدند. با توجه به بررسی مطالعات می توان نتیجه گرفت که داروهای مسکن در بخش مراقبت های ویژه به طور قابل توجهی درد را کاهش می دهند اما اثر بخشی داروهای مختلف متفاوت است. همچنین روش های طب مکمل و طب سنتی مانند طب سوزنی، ماساژ درمانی، موسیقی درمانی، سرما درمانی و استفاده از گیاه اسطوخودوس می تواند در کنار داروها به کاهش درد در بخش مراقبت های ویژه کمک کند. اما در خصوص تاثیر سایر درمان ها از جمله هیپنوتیزم، مدیتیشن و آموزش نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد.

نتیجه گیری:

 نتایج این مطالعه نشان می دهد که روش های درمانی طب جدید و طب سنتی مکمل یکدیگرند. لذا می توان در بخش مراقبت های ویژه از آن ها به صورت مکمل جهت مدیریت درد بیماران استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1291 تا 1309
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!