اعتبارسنجی پرسشنامه ارزشیابی مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

ارزشیابی دقیق از عملکرد بیمارستان ها در مقابله با حوادث و بلایا می تواند نقش مهمی در ارتقای آمادگی بیمارستانی داشته باشد. مدل ارزشیابی مدیریت خطر حوادث و بلایا در سال 1398 با استفاده از مدل های بین المللی و نظر متخصصین داخلی تدوین و تایید گردید. این پژوهش با هدف اعتبارسنجی پرسشنامه ارزشیابی مدیریت خطر حوادث و بلایا در بیمارستان ها بر اساس استانداردها و سنجه های این مدل انجام گردید.

روش ها:

در این مطالعه اعتبارسنجی، پرسشنامه ای شامل 200 سنجه در 8 محور (مدیریت و رهبری، ارزیابی خطر، برنامه ریزی، پیشگیری و کاهش اثر، آمادگی، پاسخ، بازیابی و نتایج کلیدی عملکرد) بر اساس مدل ارزشیابی مدیریت خطر حوادث و بلایا طراحی گردید. برای سنجش روایی صوری و روایی محتوایی پرسشنامه از نظرات 22 نفر از متخصصین مدیریت خطر حوادث و بلایا استفاده شد. برای بررسی پایایی ابزار از روش آلفای کرونباخ و بررسی پایایی دو آزمونگر استفاده شد. تعداد 30 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط دو ارزیاب به صورت جداگانه و مستقل بااستفاده از پرسشنامه ارزیابی شدند و سپس نتایج مقایسه و تحلیل گردید.

یافته ها:

بر اساس نتایج روایی محتوایی کمی و کیفی کلیه سنجه ها مورد تایید متخصصین قرار گرفت. نتایج، ضریب پایایی دو آزمونگر و آلفای کرونباخ عدد 0/99 به دست آمد که نشان داد تفاوت آماری زیادی بین نتایج دو آزمونگر وجود نداشته و پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است. میانگین امتیاز کسب شده بیمارستان ها از پرسشنامه 36 درصد بود. بیشترین امتیاز مربوط به محورهای پیشگیری، کاهش اثر (51/22) و ارزیابی خطر (44/81)، و کمترین امتیاز مربوط به محورهای برنامه ریزی (24/75) و بازیابی (26/97) بود.

نتیجه گیری:

پرسشنامه طراحی شده از مدل ارزشیابی مدیریت خطر حوادث و بلایا از روایی و پایایی خوبی برخوردار است و می تواند به عنوان یک پرسشنامه معتبر برای ارزشیابی این محور در بیمارستان های کشور مورداستفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1405 تا 1418
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491264 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!