آبله میمون: فرصت ها و چالش ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آبله میمون یک بیماری مشترک بین انسان و دام است که توسط خانواده پاکس ویریده ایجاد می شود. اخیرا موارد این بیماری در جهان رو به افزایش گزارش گردیده است. هدف از این مطالعه، مروری بر تاریخچه، اپیدمیولوژی، نحوه انتقال، علایم بالینی، تشخیص، درمان، واکسیناسیون و پیشگیری بیماری آبله میمون می باشد.

روش ها:

مطالعه حاضر یک مقاله مروری است که از طریق جستجو در پایگاه ها، بانک های اطلاعاتی و منابع معتبر علمی داخلی (پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی [SID] و مگیران) و خارجی شامل:Web of Science, Pubmed, Science Direct, Scopus  وGoogle Scholar  به دست آمد و از کلمات کلیدی بیماری آبله میمون، ویروس آبله میمون، پاکس ویریده، طغیان آبله میمون، ویروس آبله استفاده شد.

یافته ها:

این بیماری بازظهور اغلب در مرکز و غرب آفریقا اندمیک می باشد، اما از ماه می 2022 اولین موارد انسانی آاوده به آبله میمونی در کشورهای غیراندمیک بیماری نیز گزارش گردید. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، در طغیان اخیر ابتدا این بیماری در کشورهای پیشرفته بویژه کشورهای اروپایی و اغلب در مردان مشاهده شد. گسترش این بیماری به سایر کشورها باعث نگرانی از ایجاد همه گیری دیگری مشابه پاندمی کرونا گردیده است. آبله میمون در حال حاضر یک تهدید بزرگ برای بهداشت عمومی است، بنابراین نیازمند همکاری فوری بین بالین و علوم پایه جهت تحقیق و بررسی در زمینه منشا بیماری و زنجیره انتقال آن، تکنیک های تشخیص سریع، ارزیابی واکسن ها، درمان و اقدامات کنترلی می باشد.

نتیجه گیری:

 تجارب حاصل از پاندمی های گذشته بویژه پاندمی کووید-19 از جمله فرصت هایی است که جامعه جهانی می تواند از آن جهت مقابله و کنترل بیماری های نوپدید و بازپدید ازجمله آبله میمون استفاده نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
1427 تا 1434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491266 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!