مقایسه تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست با پماد ترکیبی بی حسی موضعی لیدوکائین و پریلوکائین بر میزان درد ناشی از نمونه گیری خون شریانی، وریدی و دسترسی داخل عروقی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 درد به عنوان یک احساس ناخوشایند در فرآیندهای تشخیصی و درمانی به صورت فراوانی گزارش می شود. یکی از روش های شایع کاهش درد استفاده از بی حس کننده های موضعی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین و مقایسه اثرات تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست با پماد بی حسی ترکیبی لیدوکایین و پریلوکایین بر روی میزان درد انجام گرفت.

مواد و روش ها

 این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در 240 بیمار مزمن انسدادی ریوی در بیمارستان امام رضا (ع) شهر کرمانشاه در سال 1399 انجام شد. این بیماران نیازمند سه فرآیند نمونه گیری خون شریانی-وریدی و گذاشتن کاتتر وریدی بودند. در هر فرآیند، 80 بیمار به طور تصادفی به دو گروه دریافت تحریک الکتریکی پوست و پماد بی حسی در ناحیه ورود نیدل یا کاتتر تقسیم شدند. ارزیابی میزان درد با استفاده از معیار بصری درد بعد از انجام فرآیندها و در دقایق 1، 3 و 5 اندازه گیری شد. زمان و دفعات تلاش نیز ثبت شد. از آزمون های t مستقل و آنالیز واریانس دوطرفه با اندازه گیری های مکرر برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.

یافته ها

 میانگین نمره درد در نمونه گیری خون وریدی، شریانی و قرار دادن کاتتر وریدی بین گروه های دریافت کننده تحریک الکتریکی و پماد از لحاظ آماری معنی دار نبود (05/0p>). دفعات تلاش نیز از لحاظ آماری معنی دار نبود (05/0<p)، اما میانگین زمان انجام فرآیندها به صورت معنی داری در گروه تحریک الکتریکی بالاتر بود (05/0>p).

نتیجه گیری

 تحریک الکتریکی می تواند درد موضعی ناشی از ورود نیدل یا کاتتر را مانند پماد بی حسی کاهش دهد. لذا پیشنهاد می شود این روش در راهنماهای کاهش درد غیر دارویی مورد بررسی بیش‌تری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
609 تا 624
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491402 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!