بررسی نقش واسطه ای ترس از کووید-19 در رابطه عاطفه مثبت و منفی با اختلال استرس بعد از سانحه و بهزیستی معنوی حین محدودیت های همه گیری ویروس کرونا در سال 1400: یک مطالعه توصیفی

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

 انتشار افسارگسیخته کووید- 19 می تواند بر سلامت روان افراد تاثیر گذارد. هدف این مطالعه تعیین نقش واسطه ای ترس از کووید-19 در رابطه عاطفه مثبت و منفی با اختلال استرس بعد از سانحه حین محدودیت‌های همه گیری ویروس کرونا در سال 1400 بود.

مواد و روش ها

در پژوهش توصیفی حاضر، جامعه آماری شامل تمامی کارکنان و اساتید دانشگاه های سراسری شهر گرگان در سال 1400 بود که از بین آن ها تعداد 360 نفر به صورت نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله‌‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسش نامه عاطفه مثبت و منفی Watson، مقیاس تجدید نظر شده تاثیر رویدادWeiss  و  Marmar، مقیاس ترس از کووید- 19 و پرسش نامه بهزیستی معنوی Paloutzian و  Ellisonبود. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی Pearson و مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

 نتایج نشان داد که بین عاطفه مثبت با ترس از کووید-19 (370/0-=r و 001/0 >P)، بین عاطفه مثبت با اختلال استرس بعد از سانحه رابطه منفی و معنادار (321/0-=r و 001/0 >P) و با بهزیستی معنوی رابطه مثبت و معنادار (440/0=r و 001/0 >P) به دست آمده است. نتایج برازش از مدل نشان داد که عاطفه مثبت به واسطه ترس از کووید-19 بر کاهش بهزیستی معنوی تاثیر دارد (001/0>P) و عاطفه منفی به واسطه ترس از کووید-19 می تواند باعث افزایش علایم اختلال استرس بعد از سانحه شود (001/0>P).

نتیجه گیری

 نوسانات مداوم در وضعیت همه گیری کووید-19 می تواند نشان دهنده منبعی از ظهور مجدد یک رویداد استرس زا باشد و با تقویت عاطفه مثبت و بعد معنوی ممکن است بتوان این ترس را کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
643 تا 660
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491407 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!