تاثیر پروتئین ضد ویروسی گیاه لاله عباسی (MAP) در آلودگی های ناشی از ویروس موزاییک خیار (CMV) و ویروس Y سیب زمینی (PVY) در گیاه Nicotiana benthamiana در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این تحقیق تلاش شد تا با استفاده از پروتیین ضد ویروسی گیاه لاله عباسی Mirabilis Antiviral Protein (MAP) در شرایط گلخانه علاوه بر کنترل (CMV) Cucumber mosaic virus و (PVY) Potato virus Y ، مکانیسم کنترل کنندگی آن نیز مورد بررسی قرار گیرد. برای این منظور ابتدا MAP از عصاره های برگ و ریشه گیاه لاله عباسی جداسازی شد و سپس گیاهچه های Nicotiana benthamiana در گلدان های 50 گرمی کاشته و در مرحله چهار تا شش برگی بصورت مکانیکی توسط ویروس های CMV-Fny (Acc.no. D00356.1) و PVYº-UK (Acc.no. KY112748) مایه کوبی شدند. همچنین مایه کوبی PVYº با شته به طور مجزا انجام شد. دو روز قبل و دو روز بعد از مایه کوبی گیاهچه های گیاه N. benthamiana، MAP به صورت مستقیم و به مقدار µg300 به محیط ریزوسفر در گلدان ها اضافه شد. آلودگی گیاه های N. benthamiana با هریک از ویروس ها توسط آزمون Quantitative -ELISA و میزان نسخه های ژنی PVYº توسط آزمون Real-time RT-PCR تا 14 روز بعد از مایه کوبی مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج آزمون الایزا نشان داد تیمار گیاهچه های N. benthamiana با MAP باعث کاهش معنی دار تیتر هر یک از ویروس ها تا 14 روز پس از تیمار شده است. نتایج Real-time PCR بیانگر کاهش میزان حضور نسخه های ژنوم PVYº تا 2/5 برابر در مقایسه با شاهد آلوده بود. همچنین مشخص شد پروتیینMAP به میزان بیشتری باعث کنترل PVYº نسبت به CMV-Fny می شود. نتایج آزمون انتقال با ناقل حاکی از آن بود که MAP موجب کاهش انتقال PVYº با شته نمی شود. همچنین وزن های تر و خشک اندام های مختلف و نیز مقدار فنل در گیاهچه های N. benthamiana تیمار شده با MAP افزایش نشان دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p2491524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!