جداسازی و شناسایی مولکولی باکتری‎های مولد لیپاز از پساب کارخانه فرآورده های گوشتی گل بهار خرم آباد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

لیپازها، به دلیل توانایی زیست کاتالیزوری در محیط های آبی و غیرآبی یکی از مهم ترین کاتالیزورها برای صنایع مختلف مانند شوینده، لبنیات و نساجی به شمار می روند. غربال گری زیستگاه های مختلف برای شناسایی باکتری‎های مولد لیپاز و بهینه‎سازی پارامترهای فعالیت آن ها، تولید و استفاده موثر لیپازها را در صنایع مختلف تسهیل می کند. با توجه به اهمیت یافتن منابع جدید لیپاز، پژوهش حاضر با هدف جداسازی و شناسایی باکتری های مولد لیپاز و بررسی ویژگی های آن ها صورت گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه، نمونه پساب کارخانه فرآورده های گوشتی گل بهار خرم آباد از نظر وجود سویه های باکتریایی مولد لیپاز غربال گری گردید. جدایه‎های تولیدکننده لیپاز بر اساس خصوصیات مورفولوژیکی، بیوشیمیایی و توالی ژن  16S rRNAشناسایی شدند. پارامترهای محیط کشت مانند pH، دما و زمان به منظور بهینه‎سازی فعالیت لیپازی متفاوت بودند.

یافته ها

در این مطالعه تعداد سه ایزوله با فعالیت لیپازی بالا در اثر غربال گری پساب کارخانه فرآورده های گوشتی گل بهار خرم آباد شناسایی شدند. ایزوله هایی که بیشترین فعالیت لیپازی را نشان داده بودند با استفاده از بلاست توالی نوکلیوتیدی به دست آمده برای ژن 16S rRNA به عنوانBacillus amyloliquefaciens  شناسایی شدند. همچنین بیشترین میزان فعالیت آنزیم لیپاز برای ایزوله های شناسایی شده در 48 ساعت ثبت شد. علاوه بر این، در این پژوهش مشخص شد که حداکثر فعالیت لیپازی در دمای 45 درجه سانتی گراد و 8 =pH  صورت می گیرد.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه مشخص شد که لیپاز های خارج سلولی ایزوله های باکتری B. amyloliquefaciens از نوع لیپازهای قلیایی بوده و دارای پایداری دمایی نسبتا مناسبی هستند. با استخراج و تخلیص لیپاز خارج سلولی این ایزوله ها می توان از آن در صنایع مختلف بهره برد. همچنین با شناسایی و جداسازی ژن تولید کننده آنزیم لیپاز از ایزوله های مذکور می توان آن را در فرآیند مهندسی آنزیم وارد کرده و با ایجاد جهش های هدفمند، میزان فعالیت آن را به طور دلخواه تغییر داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 29
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492160 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!