بررسی فراوانی و علل شکایات دندانپزشکی شهرستان خرم آباد در طی سال های 95-1391

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

امروزه میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش نهاده است. که یکی از علل اصلی آن  عدم آگاهی صاحبان دندانپزشکی از مسایل حقوقی و مقررات حاکم بر حرفه ی دندانپزشکی و مسیولیت آنها در قبال بیماران می باشد. اطلاع از وضعیت و فراوانی این شکایات می تواند راهنمایی در کاهش میزان شکایات باشد. بنابراین هدف از این مطالعه بررسی شکایات دندانپزشکی واصله به سازمان پزشکی قانونی و نظام پزشکی شهرستان خرم آباد در سال های 1391 تا 1395 بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه ی توصیفی به صورت مقطعی، پرونده شکایات مربوط به درمان های دندانپزشکی واصله به سازمان پزشکی قانونی و  نظام پزشکی شهرستان خرم آباد در سال های 95-1391 مورد بررسی قرار گرفت. متغیرهای متعددی از بیمار و دندانپزشک و همچنین نوع قصور مورد ثبت قرار گرفته و تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS22 انجام شد.

یافته ها

در این مطالعه از مجموع 73 پرونده شکایت، 65 پرونده مورد بررسی قرار گرفتند. به طوری که میانگین سنی بیماران 65/10±49/33 سال، بیشترین افراد شاکی زنان (3/59 %)، بیشترین رده سنی 45-30سال (5/41 %)، دارای تحصیلات دانشگاهی (2/26 %) یا دیپلم (6/24 %) و ساکن شهر (8/%70) بودند. همچنین بیشترین فاصله بین زمان درمان تا زمان ثبت شکایت کمتر از یکسال (1/72 %) بوده است. در این پرونده ها بیشتر متشاکیان مردان (5/87 %)، با سطح تحصیلات دندانپزشک عمومی (7/54 %) و رای های نهایی قصور (1/49 %) بودند. 32 % از قصورات از نوع صرفا بی مبالاتی و در حیطه درمان بیشتر شکایت های مربوط به جراحی به تنهایی (8/33 %) است.

بحث و نتیجه گیری

بر اساس یافته های این مطالعه بیشتر شاکیان خانم، و بیشتر متشاکیان آقا بودند. از طرفی بیشتر متشاکیان دندانپزشک عمومی بوده و تعداد زیادی از شکایات مربوط به حیطه ی جراحی بود. لذا برای کاهش وقوع این قبیل خطاها و محدود کردن پیامدهای آنها، پیگیری و ارتقا دانش دندانپزشکان عمومی خصوصا در حیطه درمان های جراحی احساس می شود. همچنین ارتقا سطح آموزش و ارایه آموزش های کاربردی برای دانشجویان دندانپزشکی به عنوان راهکار زیر بنایی در افزایش کیفیت و ماندگاری درمان ها و کاهش وقوع این قبیل خطاها و محدود کردن پیامدهای آنها، لازم است مد نظر قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p2492164 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!