بررسی تطبیقی واژه «غنمتم» در آیه ی 41 سوره انفال از منظر مفسران شیعه و اهل سنت
وجوب خمس که از آیه 41 سوره انفال فهمیده می شود، از فروع دین اسلام و مورد اتفاق همه ی مسلمانان، در بعضی وجوه همچون مفهوم و گستره واژه غنیمت میان علمای فریقین اختلاف نظر وجود دارد. علمای شیعه با استناد به مطلق بودن واژه غنیمت و کلمات تاکیدی و کلمه «من شیء» در آیه و روایات معصومین (علیهم السلام) به هر بهره ای که انسان بدست آورد غنیمت می گویند. علمای اهل سنت نیز از آن جا که در معنی اصلی آن قیدی وجود ندارد و با استناد به کلمه «من شیء» و روایات پیامبر (صلی الله علیه و آله)، واژه غنیمت را در هر چیزی که انسان بدست می آورد، معنا کرده اند ولی به خاطر دلایل عرفی آن را مقید به غنایم جنگی می دانند چراکه روایات پیامبر (صلی الله علیه وآله) که تنها تقسیم غنایم را بیان کرده، هرگز بیانگر انحصار خمس در غنیمت جنگی نیست و تفسیر غنایم به غنایم جنگی از سوی تابعین، بیشتر نتیجه اجتهاد آنهاست.این مقاله در تلاش است با بهره گیری از روش کتابخانه ای و تحلیلی توصیفی به بررسی واژه غنیمت از منظر علمای شیعه و اهل سنت پرداخته تا دلایل اختلاف نظر علما آشکار گردد.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.