اثر حفاظتی نانوذرات ضد التهابی و ضد اکسیدان در آسیب ایسکمی- رپرفیوژن کلیه

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

آسیب ناشی از ایسکمی و رپرفیوژن در بالین در طول پیوند کلیه به بیماران مرحله نهایی بیماری کلیه رخ می دهد باعث فعال شدن سیستم ایمنی می شود. پاسخ های التهابی با افزایش سطح سایتوکاین ها منتهی به آسیب حاد کلیه می شوند که در کاهش عملکرد پیوند و پس زدن کلیه پیوندی دخیل هستند. هدف این مطالعه، مرور اثرات درمانی نانوذرات در آسیب حادکلیه بود.

روش کار

با استفاده از بانک های اطلاعاتی اسکوپوس، پابمد، گوگل اسکولار یک استراتژی جستجوی جامع در مورد مطالعات مرتبط با مدل‫های آسیب حاد کلیه از سال های 2000 تا 2020 انجام گرفت. استراتژی جستجو شامل کلمات کلیدی برای مدل های آسیب حاد کلیه، از جمله ایسکمی- رپرفیوژن و نانوذرات می شد.

یافته ها

رادیکال های آزاد اکسیژن در طول فاز رپرفیوژن تولید می شوند باعث پراکسیداسیون لیپیدی و تسریع آسیب بافتی می گردند. آسیب اکسیداتیو DNA، پروتیین های سلول و پراکسیداسیون لیپیدی غشاء می تواند باعث مرگ سلولی و آپوپتوزیس شود. برخی استراتژی ها جهت کاهش آسیب بافتی ناشی از ایسکمی- رپرفیوژن استفاده از مواد ریز در حد نانو میباشد. نانوذرات آنتی اکسیدان باعث کاهش استرس اکسیداتیو بافت ها می شوند و نیز قابلیت تحویل داروها و عامل های درمانی به سلول های ایسکمیک و تصویربرداری از نواحی ایسکمیک در سطح سلولی و مولکولی را دارند.

نتیجه گیری

این پتانسیل نانوذرات آنتی اکسیدان و ضد التهاب در تشخیص و درمان نواحی ایسکمیک کلیه یک نوآوری در توسعه درمان های جدید و دستاورد منحصر به فرد در پیشرفت های پزشکی اخیر محسوب می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
361 تا 373
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495107 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!