بررسی و تحلیل میزان اهمیت و روابط علی-معلولی ابعاد و مولفه های الگوی اثربخش توانمندسازی روان شناختی کارکنان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تکنیک دیمتل فازی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کارکنان زمانی می توانند به خوبی از عهده وظایف محوله برآیند که از مهارت، دانش و توانایی لازم برخوردار بوده و اهداف سازمان را به خوبی بشناسند. ابزاری که می تواند در این زمینه به کمک مدیران بشتابد، فرایند توانمندسازی روان شناختی است. براین اساس، هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل میزان اهمیت و روابط علی-معلولی ابعاد و مولفه های الگوی اثربخش توانمندسازی روان شناختی کارکنان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه خبرگان این سازمان بوده است. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی، ازنظر رویکرد، کیفی و ازنظر روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی است. جامعه ی آماری پژوهش را 40 نفر از خبرگان دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه ی توانمندسازی روان شناختی -که شناخت کاملی از سازمان و اهداف و وظایف آن داشتند- تشکیل داده ند. روش نمونه گیری هدفمند، تعداد افراد نمونه، 10 خبره و ابزار سنجش، یک پرسش نامه ی مبتنی بر تکنیک دیمتل پژوهش گر ساخته بوده و محاسبات به کمک نرم افزار اکسل انجام گردیده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که بعد "سازمانی" تاثیرگذارترین و بعد "فردی" تاثیرپذیرترین بعد است، مولفه ی "راهبردهای مدیریتی" دارای بیشترین قدرت تاثیرگذاری و مولفه ی "توانایی های ویژه" تاثیرپذیرترین مولفه است. ابعاد " سازمانی و فراسازمانی" جزء عوامل علت و بعد "فردی" عامل معلول، مولفه های " راهبردهای مدیریتی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، فرهنگی - اجتماعی، اقتصادی، سیاسی - قانونی و فناورانه" جزء عوامل علت و مولفه های " صفات فردی، سلامت روان، اعتقادی، اخلاقی و توانایی های ویژه " جزء عوامل معلول محسوب می شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!