تکریم مادر باردار و عوامل مرتبط با بستری آن ها در بیمارستان بعثت سنندج (1397)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تکریم و بزرگداشت مادران، توسط مراقبان سلامت شامل سه بعد کیفیت مراقبت، امنیت و رعایت حقوق مادران است که در نهایت به کسب تجربه مثبت آنها از زایمان منتهی میشود. هدف از این پژوهش، تعیین وضعیت تکریم مادر باردار و عوامل مرتبط با بستری آنها در بیمارستان بعثت سنندج (1397) بوده است.

روش کار

این پژوهش مقطعی - همبستگی، در بخش بعد از زایمان در بیمارستان بعثت سنندج، از دی ماه 97 تا اردیبهشت 98 انجام گردید. جامعه مورد بررسی، شامل تمام زنان زایمان کرده در بخش بعد از زایمان بوده است که حجم نمونه به صورت تمام شماری و 345 نفر برآورد گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای چهار قسمتی شامل: مشخصات 1-دموگرافیک2- مامایی، 3- زایمانی، 4-پرسشنامه شاخص ارزیابی تکریم مادر بود. پس از پایان نمونه گیری، اطلاعات در نرم افزار SPSS نسخه 20 وارد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق، از آمار توصیفی و تست-های آماری تی تست، آنالیز واریانس استفاده گردید (p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد).

یافته ها: 

براساس این پژوهش، میانگین نمره تکریم کلی به طور متوسط 6/9±4/64 بود. همچنین میان میزان تکریم مادر با سطح درآمد (018/0>P)، نوع بیمه درمانی (046/0>P)، روش زایمان (02/0>P)، عامل زایمان (014/0>P) و مهارت های تنفسی کاهش درد زایمان (034/0>P) ارتباط معنی دار آماری مشاهده شد.

نتیجه گیری

نتایج این تحقیق نشان داد؛ که با توجه به روش زایمان و آموزش عاملان زایمان، در خصوص اهمیت رعایت تکریم مادر و به کار بردن روش های کاهش درد در لیبر و زایمان آن ها ضروری است و همچنین جایگاه و نقش ماماها در رعایت اکرام و بزرگداشت حقوق مادر، نشان داده شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 26
لینک کوتاه:
magiran.com/p2495845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!